- BaneTele reagerte raskt

Oslo (NTB): - BaneTele reagerte raskt for å redusere skadeomfanget etter strømbruddet ved Oslo S 28. november, slår Post- og teletilsynet (PT) fast i en utredning om saken.

Det antas at rundt 25.000 internettkunder og en rekke telefonkunder og kunder som leide samband, var uten tjenester i 10,5 timer fra klokka 2.00 til 12.30. Blant disse var en rekke samfunnsviktige kunder. Årsaken til dette var strømstand og at aggregatløsninger som skulle levere nødstrøm ikke var tilkoblet.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) fikk overlevert rapporten fra tilsynet fredag. Hun vil ikke konkludere før etter et møte mellom Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og blant andre BaneTele neste uke.

- Men rapporten viser at BaneTele har noen utfordringer som de må ta tak i når det gjelder beredskap. Jeg vil særlig peke på behovet for bedre testrutiner, øvelser og deling av informasjon med andre tilbydere og sluttbrukere. Jeg har bedt PT om å følge opp dette, sier Navarsete. (©NTB)

Til toppen