Bank går til søksmål mot nettbank-slaktere

Gjensidige NOR synes det er synd hvis noen stoler på LinComs advarsler om usikre nettbanker. Nå er selskapet iferd med å forberede erstatningssøksmål mot sikkerhetskonsulentene.

- Vi finner det beklagelig at mediene så lett lar seg imponere av folk som utfører kriminelle handlinger på Internett. Det er nærliggende å tro at Linux Communication har brukt NRK til å skaffe seg oppmerksomhet i denne saken, sier informasjonsdirektør Eivind Grønstad til digi.no.

Det var tidligere i dag at digi.no refererte til en sak som NRKs TV-program "Forbrukerinspektørene" hadde som hovedoppslag. Her ble sikkerheten i norske nettbanker slaktet, noe som umiddelbart førte til reaksjoner fra digi.no's lesere.

Det var det norske IT-selskapet Linux Communications AS, eller LinCom, som stod bak påstandene om usikre nettbanker. Gjensidige NOR var en av bankene som spesielt ble trukket frem.

Grønstad er enig i at det går an å sammenligne konklusjonene fra LinCom - som blant annet anbefaler folk å holde seg borte fra alle nettbanker unntatt DNB og Fokus bank - med at noen slår stort opp at det går an å plukke brev med kontoopplysninger ut av folks postkasser i oppgangen.

Gjensidige NOR har tidligere i høst anmeldt Linux Communication etter utstrakt snoking på systemene. Anmeldelsen ble henlagt av Økokrim, men banken forbereder nå et erstatningssøksmål mot LinCom.

- Det skapte mye ekstraarbeid å spore dem, stoppe dem og rydde opp etter dem. Vi mener vi har hatt betydelige kostnader forbudet med dette. Erstatningskravet er fortsatt under utarbeidelse, sier Grønstad. Han finner det både overraskende og beklagelig at Økokrim henla saken.

Han synes det uansett er merkelig at noen kan skaffe seg så mye oppmerksomhet på en slik sak.

- Vi er åpne for at det er teoretiske muligheter for å se slik informasjon som utveksles på nettet, vi utelukker jo ikke det. Men muligheten er teoretisk, og risikoen er minimal - nettet er en av de sikreste måtene å betale regningene sine på. Kommunikasjon på nettet har sine svakheter, men det er likevel en av de sikreste måtene å gjøre banktjenester på. Hvis noen prøver å tilegne seg informasjon av denne typen, så legger de igjen spor i alle retninger, og faren for at kunden skal bli skadelidende, er nesten ikke der, hevder informasjondirektøren.

Til toppen