Bankene avventer nyheter på nett

Flere internasjonale banker og meglerhus starter egen nyhetsproduksjon til sine kunder. Norske banker er avventende.

Nylig brakte digitoday.no nyheten om at flere nordiske banker vil utnytte sine kundebaser ved å tilby egenproduserte finansnyheter. I går brakte vi også nyheten om at syv globale storbanker vil etablere en felles portal for finansiell informasjon med innhold som spenner fra analyser til nyheter. Lanseringen skjer i slutten av året. Dette skal dekke behovet for deres institusjonelle kunder. Dette i motsetning til de nordiske bankene som i større grad vil lage analyser og nyheter for "Ola og Kari".

Bankene har titusenvis av kunder gjennom både internettmegling samt vanlig internettbank. Dette er en gammel næring med et uutnyttet potensiale. Mange av de skandinaviske bankene har rundt 500 000 kunder, men mangler innhold.

En ringerunde blant de store bankene i Norge avslører at det ikke er planer om å tilby nyhetsproduksjon. Analyseavdeling har de allerede fra før, men denne er til dels kun for de "store" kundene.

- Vi skal hele tiden komme med en oppdatert side, men fra et litt mer "analytisk" synspunkt enn "journalistisk". Vi har ingen ambisjoner om å bygge opp en egen nyhetsproduksjon slik som Den Danske Bank. Den analytiske kompetansen har vi fra før, sier Audun Bø, sjef for DnB Markets, til digitoday.no.

Heller ikke Christiania Markets går svanger med planer om egen redaksjonell stab.

- Men det ligger i kortene at våre analyser vil gjøres mer tilgjenglig på nettet etter hvert. Men det er per dags dato ikke aktuelt med egen nyhetsproduksjon, sier Bjørn Morstad, leder for aksjehandel privatkunder og Internett, til digitoday.no.

Norske Stocknet, som er en "uavhengig" nettmegler, er den eneste som tilbyr nyhetsproduksjon. Gjennom deres datterselskap Stocklink har de startet nyhetsproduksjon på deres hjemmeside i tillegg til å tilby kurstjeneste.

Konkurrenten Netfonds vil ikke starte nyhetsproduksjon.

- Dette er helt uaktuelt for oss. Vi vil først og fremst drive med utførende handel av aksjer, og vi går ikke med planer om å starte redaksjonell stab utover å tilby børsmeldinger. Vårt mål er å tilby aksjehandel til lavest mulig pris, og start av redaksjonell virksomhet er ikke vårt kjerneområde, sier daglig leder i Netfonds, Rolf Damman, til digitoday.no.

- Vi prøver heller å skape et større nedslagsfelt i kundemassen, blant annet ved å tilby handel i utenlandske aksjer, avslutter Damman.

Til toppen