Bankene forsinket med digital ID

Bankene planlegger en felles digital ID, men er forsinket. Målet er å la deg handle på nettet og betale rett fra din bankkonto.

De fem største norske bankene og deres felles formidlingssentral, Bankenes Betalingssentral (BBS) har i lengre tid arbeidet med et prosjekt som heter BankID. Målet er en felles digital ID som kan brukes til sikker kommunikasjon, signer og betaling over Internett, i butikker og over mobil.

DnB, Nordea (Kreditkassen), Gjensidige Nor, Fokus Bank og Sparebank1-gruppen er med i prosjektet.

Finansnæringens hovedorganisasjon, og BBS begynte å fortelle om prosjektet allerede våren 2000.

I mai 2001 fortalte prosjektleder Grete Sørensen at i løpet av høsten skulle flere banker starte pilotprosjekter. På EDB Fellesdatas nettsider ligger det en artikkel der Sørensen forteller at BankID skulle vært lansert for publikum nå.

Siden har det blitt stille rundt BankID, men konkurrenten Zebsign/ Buypass med Posten (Ergo Group), Telenor og DnB i ryggen har fått mye oppmerksomhet rundt sine planer om å dele ut digitale ID-er til alle Norsk Tippings 1,8 millioner kunder. digi.no ringte derfor Gjensidige Nor-konsernet, der Ole Gilbo, informasjonsleder i Gjensidige Nor Sparebank, ikke vil kommentere forsinkelsene, men forteller om nye tidsrammer.


- Vi og de andre bankene vil lansere interne piloter der ansatte i bankene skal teste teknikken i løpet av våren. Vi skal starte utdelingen av BankID og bruken i fjerde kvartal i år, sier Gilbo til digi.no.

Det er ingen hemmelighet at bankene har store ambisjoner med BankID. Kommer de i mål, vil de ikke bare ha beholdt sin markedsmakt, men ha utvidet den.

Bankene følte seg lenge truet av forskjellige Internett-portaler og kredittkort-selskaper som Visa, men her i Europa har ikke netthandelen tatt av. Også systemer som påloggingsystemet Microsoft Passport og Suns initativ er gryende konkurrenter - for kundene ønsker ikke for mange ID-er. Kampen står egentlig om hvem som skal eie tjenestene kundene bruker for å handle og kommunisere med på Internett.

Bankene håper BankID skal sikre deres rolle, for det vil bli en sveitsisk lommekniv.

Det første bankene planlegger å bruke BankID er pålogging til sine nettbanker, men så vil man tilby systemet til andre bedrifter som trenger systemer for elektronisk signering og sikker kommunikasjon med sine kunder. Men det viktigste blir at bankene kan tilby nettbutikker og kunder å handle elektronisk og trekke penger direkte fra bankkonto. Mobilhandel er også en mulighet.

Mye kommer an på i hvilken form BankID skal distribueres og brukes.
- Bankkundene skal hverfall få et smartkort. Om vi deler ut smartkort-leser eller lager programvare-baserte løsning for kundene hjemme-PCer har vi ikke bestemt. Vi ser også på pinkodesystemer for bruk med mobil, forteller Gilbo.

Til toppen