Bankene klare for nye IT-investeringer

Et betydelig antall banker vil nå oppgradere sine IT-systemer, viser en fersk global undersøkelse.

Banker verden over ønsker nå å investere i nye IT-systemer for å oppnå forretningsmessige fordeler.

Dette viser en global undersøkelse gjennomført av Accenture og SAP.

70 prosent av alle bankledere mener mangel på fleksibilitet er det største hinderet ved bankens kjernesystem.

Undersøkelsen viser at bankene bruker halvparten av sitt totale IT-budsjett på kjernesystemene. En stor andel av dette forbruket er utviklingsarbeid for å legge inn ny produktfunksjonalitet eller systemegenskaper.

Nesten halvparten svarte at høye vedlikeholdskostnader og for dårlig integrasjon mellom systemer truer deres konkurranseevne. Det er bakgrunnen for at mange har planer om å bytte ut kjernesystemene innen fire år.

Dette gjelder 30 prosent av bankene i Europa, mer enn 35 prosent i Asia og 20 prosent i Nord-Amerika.

Ansatte ved filialene bruker nærmere 40 prosent av sin arbeidsdag i kunderelaterte administrative oppgaver, i stedet for direkte kundekontakt. Filialansatte i Asia indikerte at de benyttet 48 prosent av tiden til administrative aktiviteter, men dette tallet var 36 prosent for Nord-Amerika og 34 prosent for Europa.

50 prosent av de filialansatte var enige om at hyppige og uønsket ventetid var blant de mest vanlige utfordringene. Andre utfordringer inkluderte kundedata og forståelse for kundenes behov.

De spurte lederne svarte at hovedgrunnen til at deres systemer ikke er fleksible nok, er fordi de sitter på gamle løsninger, bygget på feil teknologi i forhold til å takle vekst. I tillegg har systemene blitt spesialtilpasset over tid, noe som har resultert i komplekse løsninger som er lite egnet til å takle endringer, og som gir de høye vedlikeholdskostnader.

Bankenes behov trigger Accenture som utvilsomt ser forretningsmuligheter framover.

– En komponenttilnærming bytter ut unødvendig komplekse IT-systemer, og vil gi en mer optimal samkjøring av IT og forretning, samt sørge for fremtidig fleksibilitet, sier Henrik E. Hansen, partner i Accentures løsningsgruppe for finansielle tjenester i Norden.

Til toppen