Bankene må dekke kundenes tastefeil

Nytt lovforslag gjør det kostbart for bankene.

Hvis kundene taster feil kontonummer i nettbanken, og dette skyldes at nettbanken ikke gir tilstrekkelig sikkerhet mot slik feilbruk, skal banken erstatte tapet. Det foreslår ny nettbanklov.

Dersom andre misbruker kundens nettbank fordi kunden har vært grovt uaktsom, skal erstatningsansvaret begrenses til 12.000 kroner. I dag må kunden dekke hele tapet ved grov uaktsomhet. Loven innebærer også at kunder som opptrer uaktsomt ved bruk av kort, får høynet erstatningsansvaret fra 8.000 til 12.000 kroner.

Bakgrunnen for tiltakene er saken der en kvinne for et par år siden tastet inn feil kontonummer i en nettbank og sendte 500.000 kroner til feil mottaker. Dagens regler gjør at bankene ikke erstatter tapet hennes.

- Jeg og regjeringen er opptatt av at det er banken som må ta ansvar for kunders tap i netbank, hvis banken ikke har gode nok sikkerhetssystemer, sier justisminister Knut Storberget til Dagens Næringsliv.

Han la fram lovforslaget i statsråd på fredag. Regjeringen ønsker også å styrke forbrukervernet ved andres urettmessige bruk av nettbank.

Bankene på sin side, er ikke særlig begeistret for lovforslaget.

- Vi er bekymret for svindel. Det kan jo bli mange tastefeil etterhvert, mellom folk som kjenner hverandre, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland til Finansnæringens Hovedorganisasjon til Dagens Næringsliv.

Kvinnen som tapte 500.000 kroner og som er årsaken til den nye loven, har fått pengene sine tilbake.

Til toppen