Bankene sitter på store mengder data om sin kunder, noe de kan bruke til å lage helt nye tjenester. Bildet er av Danske Banks mobilbetaling Mobile Pay. (Bilde: PANITHAN_0891919557)

INNOVASJON

– Bankene sitter på en gullgruve av data

DEBATT: – Hvis en søkemotor kan lage biler, hvorfor kan ikke en bank lage tilbud om reiser som er innenfor ditt feriebudsjett, spør artikkelforfatteren.

Liv Freihow, direktør for næringspolitikk, IKT Norge, skriver i et debattinnlegg at bankene har sovet i timen og i liten grad drevet innovasjonen innen fintech.

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

Les mer: – Bankene har sovet i timen

Vilje og penger

Norske banker har investert store summer på utvikling av digitale tjenester for sine kunder de siste 15 årene, og Norge har vært et foregangsland. Intensjonene har vært gode, og alle ønsker å skape gode tjenester som kan gi  kundene en god kjøpsopplevelse.

Likevel er jeg enig i at farten på utviklingen ikke lenger klarer å matche de nye aktørene som kommer på banen, men det er verken vilje eller penger det står på.

Alle bankene er godt informert over hva som skjer på fintech-arenaen i disse dager. Utfordringen er at det skjer enormt mye samtidig, og det er vanskelig å navigere i de raskt skiftende omgivelsene.

Les også: Finans-IT sikter mot verdenstoppen

Miriam Agnese Hansen, Tieto
Forretningsrådgiver Mariam Hansen Agnese, Tieto. Bilde: Pressefoto
Ja til fintech

Jeg synes bankene skal hilse fintech velkommen og se på hvordan de kan tilrettelegge for samarbeid.

Bankene vil neppe være i stand til å konkurrere med de forutsetningene de har, så de gjør lurt i å finne partnere, aktivt investere og tilpasse seg så godt de kan til de endrede omgivelsene. Å legge til rette for norsk utvikling og vekst innen fintech kan gi bankene større forutsetninger for å holde på kundene sine, enn når Apple, Google, Facebook og Amazon kommer rullende med sitt maskineri.

Det er begrenset hvor lenge norske politikere og regelverk vil holde de store aktørene ute.

Les også: Dansk mobilbetaling tvinger Dnb til å fjerne gebyret

Tenk uregulert

I mellomtiden må bankene begynne å tenke på hvordan de skal tjene penger i fremtiden når lån og betalinger er gratis, og salg av dyre forbrukslån som sender Ola Nordmann til luksusfellen ikke lenger er forenlig med selskapenes samfunnsansvar.

Det finnes enorme muligheter i store eksisterende kundebaser og den mengden data de har samlet inn om kundene sine. Dette kan de utnytte til å skape nye tjenester for alle eksisterende kunder de har innenfor uregulerte markeder.

Så du denne? Sjefene vet ikke hvordan de skal takle datastrømmene

Grensene viskes ut

Nå som ikke bare fintech, men også telekom (Telenor), handel (Ikano gjennom IKEA, Komplett Bank), flyselskaper (Bank Norwegian) tilbyr banktjenester, er det på tide for bankene å se på hva de kan gjøre for sine kunder innenfor handel, telekom eller reiseliv.

Bransjeskillene er i ferd med å viskes ut, og det er bare fantasien som setter grenser. Se bare på de store internasjonale suksessene som Amazon, Zappos og Google.

Hvis en søkemotor kan lage biler, hvorfor kan ikke en bank lage tilbud om reiser som er innenfor ditt feriebudsjett, håndverkertjenester for å vedlikeholde det huset du har forsikret og finansiert eller kurs i forhandlingsteknikk for å lære meg hvordan jeg kan få mer lønn eller bedre jobb og øke saldoen på kontoen min eller penger i pensjonsposen?

Les også: Banker og medier er dårligst på nett

Gullgruve

Bankene sitter på en gullgruve av data, og mange utenlandske banker som er mindre beskyttet av politikk og regelverk har kastet seg på innovasjonstoget.

Det norske digitaliseringsforspranget er forlengst forbigått av land som for eksempel Tyrkia, som driver innovasjon i et tempo som holder startups unna enn så lenge, og her kan norske banker hente inspirasjon.

Bankene har både penger og kompetente mennesker. Og teknologien er klar. Det er bare å kaste seg på innovasjonstoget.

Les gjerne:  Ny delingstjeneste har 15.000 brukere i kø

Til toppen