Banker uenige om Fast-følger av KPNQwest-konkurs

Nordea og DnBs analytikere er helt uenige om hvor viktig det er for Fast at KPNQwest går konkurs.

KPNQwest er den største kunden til søkeselskapet Fast og hollendernes konkurs påvirker det norske selskapet. Men Nordea og DnB er helt uenige om hvordan.

Les også:

DnB konkluderer med "En kunde ut - ellers alt vel":

"Selv om det er en viktig kunde som forsvinner, har andre kommet til i løpet av de seneste månedene, og veksttakten - utenom KNP Qwest - ser ut til å holde. Fast får en engangseffekt på omsetning i 2. kvartal, men rokker ikke ved selskapets guiding på forventet vekst fremover, for KNP Qwests finansielle problemer har vært kjent en tid, og Fast har derfor bare i liten grad budsjettert med inntekter fra selskapet i 3. og 4. kvartal.

DnB mener at isolert sett betyr bortfallet gir konkursen i KNP Qwest-inntektene negative resultattall for andre kvartal, men Fast har sikret seg et betydelig antall svært gode og viktige kontrakter de seneste månedene. Veksten vil ligge i overkant av guidingen, og at det fremdeles er en åpning for positive resultattall.

Vi tror at kursfallet i kjølvannet av KNP Qwest-konkursen er en overreaksjon, og at kursnivået er en kjøpsmulighet".

Nordea, derimot, er pessimister:

"Det er flere negatitve aspekter rundt denne nyheten. Det ene er selvfølgelig nedjusteringen av estimater som må finne sted. Det andre er at tilliten til ledelsen svekkes siden de opprettholdt sterke vekstforventninger senest på Q1-presentasjonen 8. mai. På den tiden visste de at de var avhengige av KPN Qwest-omsetningen for å komme i mål, og de måtte også vite at KPN Qwest var i en kinkig finansiell posisjon.

For det tredje viser fredagens nyhet at selskapets kunder i stor grad har en utsatt finansiell posisjon, og det er en risiko for at også andre kunder må trekke seg eller ikke kan betale. For det fjerde forsvinner mye av momentumet, etter at en periode med solid regnskapsmessig vekst avsluttes med en skikkelig "hick-up" på Q2-rapporten".

Til toppen