FORBRUKERTEKNOLOGI

BankID falt ned

Fikk store problemer onsdag formiddag - men skal være i normal drift nå.

6. juli 2011 - 10:05

Tidlig onsdag morgen var løsningen til BankID ute av funksjon, noe som gjorde det umulig for kunder å komme inn i nettbanken sin. Også mobiltjenesten opplevde problemer.

Kl. 12.00 meldte BankID om at tjenesten igjen er i normal drift, etter å ha vært nede store deler av onsdag morgen og formiddag.

- Vi har en indikasjon på hva feilen skyldtes, men vi er ikke sikre. Vi har isolert den delen av systemet vi har indikasjoner på at feilen oppsto, men vi fortsetter å analysere dette utover ettermiddagen, sier Mona Strøm Arnøy, kommunikasjonssjef i BankID til digi.no.

Det er i systemene til Nets, tidligere Bankenes Betalingssystem (BBS) BankID drives fra og det er der feilen skal ha oppstått.

- Dessverre er løsningen nede. Vi jobber det vi kan for å løse problemet. For øyeblikket vet vi ikke den eksakte årsaken til dette. Vi har alt tilgjengelig personale på plass for å finne ut av dette, sa kommunikasjonssjef Arnøy til digi.no onsdag morgen.

Hun beklaget nedetiden på det sterkeste.

Problemer siden onsdag morgen

Kl. 10.00 hadde problemene vart i tre og en halv time. Arnøy forteller at det først var en del ustabilitet før hele løsningen gikk ned.

Da digi.no kontaktet Arnøy igjen kl. 11.30 hadde de fremdeles ikke funnet årsaken til problemene. Arnøy anbefalte BankID-brukere om å kontakte sin bank for alternative påloggingsprosedyrer, som de fleste banker har. Det skal også være mulig å benytte mobilbank-løsningen fra BankID.

Dermed blir det umulig å logge seg inn på alle løsninger som krever BankID, blant annet nettbanker, nettmeglere osv. Ifølge BankID brukes løsningen mellom 800.000 og 900.000 ganger daglig av tilsammen 2,5 millioner kunder.

Har ikke skjedd før

Arnøy opplyser om at hun ikke kjenner til at det har vært tilsvarende problemer tidligere.

- Vi har normalt sett en høy oppetid, 99,7 prosent, men dette er en ekstraordinær hendelse og vi gjør det vi kan for å rette feilen, sier Arnøy til digi.no.

BankID er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen gjennom BankID Samarbeidet, i regi av Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Det er Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS), som drifter infrastrukturen.

digi.no kommer tilbake med mer.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.