Banktjenester via Internett

Har ivrig fulgt med i artiklene fra dere, hva angår bank via Internett. Selv har jeg ikke engang rukket å være med i pilotprosjektet til Kreditkassen hvor jeg er kunde og allerede bruker TELEGIRO (har DIGI pass !). Ble lovet at tjenesten skulle åpnes 15/10 men så kom den omtalte affæren og alt ble stengt. Men uansett så gjorde jeg en interressant oppdagelse for noen uker siden.

Opplevelsen har jeg sendt (via e-mail) til flere institusjoner for å få en uttalelse/forklaring av hvorfor man ikke kan bruke TELEGIRO mot Kommunekassereren i Oslo. Henviser til min fortelling i slutten av dette innlegg.

Men desverre så har ingen giddet å svare meg, hverken CBK, BBS, Dine Penger og flere.

Det jeg vil frem til er at det sannsynligvis ikke er nok at bankene åpner tjenesten via Internett men at også konto-eierne må åpne muligheten for at man kan overføre penger til deres konto.

Som min fortelling viser så har Kommunekassereren i Oslo reservert seg for å ta imot via telegiro og jeg er redd at dersom Internett-tjenesten (via CBK) hadde vært på luften så ville sannsynligvis samme reservasjons-mekanisme tre i kraft. Spørsmålet er om det finnes flere konto-eiere som har satt lignende sperrer på sine konti ?????

Det hadde vært interressant at noen med tilgang til Landsbanken og/eller Hedemark Sparebank tester ut om det går an å sende til Kommunekassereren i Oslo.

Jeg er inne på tanken om å skifte bank for å få bank via Internett, men i og med det så ut som cbk kom på luften så har jeg foreløpig skrinlagt dette (det er jo litt av en operasjon å omgjøre alle linker og knyttninger som finnes på en konto og er på grunn av dette ikke noe man gjør sånn uten videre !).

I mine bestrebelser på å komme i kontakt med banker som har Internett-tjenester så sendte jeg en del E-mail til noen av disse, men det ser ut som banken ikke er flinke til å lese/svare på E-mail, til tross for at E-mail adresser er offentliggjort flere steder (det finnes også adresser som er blitt foreldet men svever fortsatt i nettet).

Hva angår bankenes svar på E-mail så må jeg gi honnør til CBK, de svarte raskt og kontant på min E-mail henvendelse. Landsbanken (som averterer sin E-mail adr. i avisen) og Hedemark Sparebank gadd ikke å svare meg.

Da jeg fikk så god kontakt med CBK så prøvde jeg å sende en ordre på oppkjøp av en akjepost til dem, men da var det stopp! Jeg fikk E-mail svar umiddelbart tilbake med henvisning til CBK's telefonnumre direkte til meglerne. Hadde jeg sendt en fax så er jeg sikker på de hadde tatt ordren, men via e-mail nei det var for eksotisk og kunne de ikke håndtere før man hadde en ferdig applikasjon for aksjehandel via nettet.

Her er min fortelling.

Her får jeg den gledelige melding om at jeg skylder restskatt med ialt 4771 kroner vedlagt 2 stk. betalings-kort a 2385 kroner og med forfall 18/10-96 og 20/12-96.

No problem tenker jeg og begi meg bort til telefonen for å bruke telegiro (forøvrig en fin sak for å betale regninger). Her kan man jo taste inn med en eneste gang om overføring av riktig beløp den 18/10 henholdsvis den 20/12. Så om jeg skulle bli syk eller overkjørt eller være på ferie så skulle jeg her allerede den 30/9-96 sørge for at beløpene kommer frem til Kommunekassereren. De er jo ganske frekke med å ta ågerrente dersom man skulle bli forsinket på noe som må kunne kalles en ikke planlagt utgift. Så tenkt men ikke gjort !

Når man ønsker å betale til Kommunekassereren i Oslo via postgirokonto 08275803015 og med hjelp av telegiro ja så sier den automatiske telefonstemmen at det ikke er lov å betale med telegiro til denne kontoen. For Kommunekassereren har selvfølgelig ingen tro på at vi kan oppgi riktig referanse og han muligens mister kontrollen.

Dette er toppen av F............................ og jeg er sikker på at den kommer fra ingen andre enn Kommunekassereren.

Det melder seg tusen spørsmål ???. Jeg nevner ingen men lar leseren gjøre seg opp en mening.

Felix Schneider

Til toppen