JUSS OG SAMFUNN

Banner i kjerka?

- Joda, web-banneret er effektivt, men du må gjøre det enkelt og med kvalitet, kommenterer konsulentsjef i Antares, Baard H. Karlstad, i dette leserinnlegget.

Baard H. Karlstad
23. mars 2001 - 13:34

Vi har med interesse fulgt med i deler av den debatt som har versert rundt bannerannonsenes effektivitet, dens snarlige død og eventuelle gjenoppstandelse i ny form.

For oss ville det være som å "banne i kjerka" hvis vi skulle påstå at det ikke er behov for nye måter å gjøre nettannonsering på - det er rimelig klart at det skal stadig mer til for å klikke seg bort fra en aktuell sammenheng for å motta et reklamebudskap.

Vårt lille poeng er imidlertid: Også når det gjelder bannerannonser er det kvaliteten som teller. Manglende klikkrespons kan ha vel så mye med utforming og budskap å gjøre som selve mediet.

Selv har vi meget god erfaring med rekruttering via bannerannonser - med en klikkprosent på 1,26% på digitoday (som betyr over 2.500 personer) og stor trafikk på våre nettsider i den kampanjeperioden vi nylig avsluttet.

Vårt konsept, som er utviklet sammen med byrået Cobra, legger vekt på å tilby klikkerne en opplevelse med personlig appell. Vi spør ganske enkelt "hvor mye er du verdt?" og gir et konkret svar gjennom vår lønnskalkulator. Enkelt, javel, men det er en form som holder det teknologien lover.

Enn så lenge vil vi nok derfor fortsette å spre vårt budskap gjennom bannere - begravelsen får vente.

Les også Jostein Borgmos betraktninger:

Når ble du sist påvirket av et banner?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.