Bannerannonser øker merkekjennskap

De første resultatene i en stor undersøkelse fra Internet Advertising Bureau viser at 49 prosent av de spurte sier de husker de testede annonsebannerne. Dessuten øker merkekjennskapen med fem prosent i gjennomsnitt.

Den interaktive avdelingen i analysebyrået Millward Brown International, MBinteractive, har utført en omfattende studie av bannerannonsering på vegne av amerikanske Internet Advertising Bureau (IAB), skriver markedsføringsbladet Advertising Age.

De foreløpige resultatene er positive både for annonsører og innholdsleverandører:

Av de 6.000 som hittil har deltatt i undersøkelsen, mener nesten halvparten at de har sett en av de testede bannerannonsene på et gitt websted. Kjennskapen til merkevarene i undersøkelsen økte med gjennomsnittlig fem prosent, mens Advertising Age trekker fram et spesifikt flytilbud der kjennskapen økte med hele 50 prosent i testgruppen kontra kontrollgruppen.

MBinteractive har samlet en database på tilfeldig utvalgte websurfere (25.000) fra 12 forskjellige websteder, inkludert Lycos og ESPN. De utvalgte har fått forespørsel om de er interessert i å være med på en spørreundersøkelse.

I tilfelle ja, har de måttet fylle ut et skjema med demografisk informasjon. Deretter har de gått tilbake til webstedet de kom fra, og blitt vist enten testannonser eller kontrollannonser.

Dagen etter sendte MBinteractive deltakerne e-post med spørsmål om annonseringen, pluss spørsmål om deres oppfatning av webannonsering generelt. De foreløpige resultatene er basert på 6.000 svar, men analysebyrået forventer totalt 10.000 respondenter.

Undersøkelsen kommer i kjølvannet av en annen oversikt fra IAB som viser at veksten på nettannonsering fra siste kvartal i fjor til første kvartal i år har bremset noe opp. Medieeksperter mener MBinteractive-undersøkelsen på kjennskap kommer i grevens tid fordi annonsørenes er i tvil om hva de egentlig får igjen for nettannonsering.

Mens webannonser økte med 45 prosent fra tredje til fjerde kvartal i fjor, var veksten på 20 prosent fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. IAB, som består av 200 medlemmer - inkludert noen av de ledende medieselskapene på nettet, rapporterte at annonsørene brukte 129,5 millioner dollar (941 millioner kroner) i årets tre første måneder. Det er en økning på 20 millioner dollar fra fjerde kvartal 1996.

Databransjen står for 30 prosent av nettannonseringen, telekommunikasjon for 22 prosent, forbrukerrelaterte bedrifter for 17 prosent, finans for 11 prosent og nye medier for 10 prosent av den totale omsetningen.

Til toppen