Banshee-baserte kort på vei

Både Diamond og Creative Labs har grafikkort basert på den kombinerte 2D- og 3D-brikken Voodoo Banshee fra 3Dfx klare for markedet. Banshee, som i tester har vist svært god ytelse, vil trolig bli nok et suksessprodukt fra 3Dfx.

Mens Diamond allerede har lansert sitt Banshee-baserte Monster Fusion-kort, hemmeligholder Creative Labs detaljene om sitt kommende Graphics Blaster Banshee-kort så godt de kan. Vi har likevel greid å få tak i noe informasjon om dette kortet.

Begge kortene er baserte på 3Dfx' kombinerte 2D- og 3D-brikke Voodoo Banshee. Denne skal ifølge 3Dfx ha betydelig bedre 2D-ytelse i Business Graphics-delen av WinBench 98, enn for eksempel Millenium II og Viper 3300. Selv om Banshee mangler den sekundære teksturenheten som Voodoo II-brikken har, så skal Banshee ifølge Tom's Hardware Guide i mange tilfeller kunne produsere noe raskere 3D-grafikk enn denne rene 3D-brikken. Dette skyldes at Banshee har raskere fyllrate enn Voodoo II. Men det presiseres at i fremtiden vil stadig flere spill gå over til å bruke flerpass-generering av teksturer, noe som igjen vil gjøre Voodoo II til den raskeste brikken.

Diamond Monster Fusion finnes i både PCI- og AGP-utgaver og er utstyrt med 16 MB med synkront minne. Utstyrt med en 250 MHz RAMDAC (Random-Access Memory Digital-to-Analog Converter) skal Monster Fusion kunne tilby oppløsninger på opp til 1920 x 1440 piksler. Full støtte for GDI (Graphics Device Interface) maskinvaren skal la Windows-applikasjoner kjøre uanstrengt samtidig som belastningen på prosessoren i PC-en minimaliseres.

Monster Fusion har innebygget støtte for videoformatene AVI, MPEG-1 og MPEG-2 og 3D-grensesnittene Glide, Direct3D i DirectX 6.0, MiniGL og OpenGL. Dette gjør at kortet er kompatibel med de fleste spill på markedet.

Kortet skal kunne greie å generere mer enn 60 3D-bilder i sekundet uten at ytelsen på resten av systemet går ned. I tillegg støtter det ifølge Diamond alle de viktigste 3D-prosesseringsfunksjonene i maskinvaren, inkludert sanntids bumpmapping. Kortet har også Z-bufferstøtte for oppløsninger på opptil 1600 x 1200 med 16-bits fargedybde.

Prisen for PCI- og AGP-utgaven skal være henholdsvis 150 og 160 dollar i USA. Prisen her hjemme blir da typisk i overkant av 1.500 kroner.

Creative Labs' Graphics Blaster Banshee vil trolig ha omtrent samme ytelse og funksjonalitet som Diamond-kortet. Det eneste vi har fått bekreftet er at det selvsagt også er basert på Banshee-brikken, at det er utstyrt med 16 MB minne og PCI-grensesnitt, og at prisen blir rundt 1600 kroner. Kortet ventes å komme på markedet i Norden i begynnelsen av oktober. Noe senere vil det også komme en AGP-utgave.

Til toppen