(Foto: )

Råd for gründere

Bård var med i oppstarten av Fronter. Dette er hans beste gründertips

De fleste gründere gjør denne klassiske feilen.

Mange gründere har gode ideer, men alle har ikke god nok gjennomslagskraft til å skape en suksessfull bedrift.

Det vet Bård Hall alt om. Han har tidligere vært sjef i både Fronter og Forskningsparken i Tromsø.

Tromsøfirmaet Fronter har i ettertid blitt solgt til e-læringsgiganten ItsLearning. Selskapet har over 4 millioner brukere på verdensbasis, og er et av de 50 raskest voksende IT-bedriftene i Europa.

– Ofte mangler man den kunnskapen man trenger for å starte opp. Man har gjerne to teknologer som har en god idé, men de har ingen erfaring med det å bygge business. De vet ikke hvordan man driver forretningsutvikling, hvordan man skaffer finansiering eller hvordan man jobber med markedet, sier Hall som nå driver konsulentfirmaet Tenari til digi.no. Bedriften selger mentortjenester for å hjelpe nyetablerte IT-firmaer.

Klassisk fallgruve

Hall sier at oppstarten alltid er verst.

Alt går nemlig ikke på skinner. Det spiller ofte ingen rolle om man har de mest kompetente menneskene.

– Tommelfingerregelen er at en grunder bør bruke 25 prosent av tiden sin på utvikling av teamet, 25 prosent på produkt, 25 prosent på marked og 25 prosent på finansiering. Den klassiske fallgruven er at man ikke tenker helhetlig nok.  Grundere bruker ofte 80 prosent av tiden sin på produktet, og 20 prosent på de resterende faktorene. Det de ikke skjønner er at alle aspektene er like viktige. Det er der ofte nyoppstartede bedrifter trår feil, konkluderer  han.

Det er seniorrådgiver, Pål Viggo Mortensen, i Kunnskapsparken i Bodø helt enig med Hall i. Han er overbevist om at nyetablerte firmaer hadde hatt det mye lettere om de ikke var så produktfokuserte.

– Ofte forsvinner man helt inn i produktutviklingen fordi det er det man synes er artig.  Man må snakke kommersielt, selge og sjekke lønnsomheten. Det er ikke nødvendigvis sånn at resten av verden oppfatter din idé som god, tror han.

Han mener man må gi litt slipp på ideen om det perfekte, og la det stå til.

– Ofte driver man for lenge med programvareutvikling. Slipp produktet når du har noe som fungerer, og gjør heller forbedringer fortløpende. Det er umulig å lage noe som er helt perfekt fra start, konstater seniorrådgiveren.

Her bommer mange

Men hva hvis man har en veldig god idé, hvordan bør man gå frem da?

– Det å lykkes som grunder er vanskelig. Man tenker ofte at man konkurrerer med folk i Norge, men man konkurrere med hele verden. Det er enormt mange der ute. Ofte feiler man fordi man tenker for smått, man klarer ikke å rekruttere det riktige teamet, ha nok finansiering, eller være koblet tett nok på kundene. Man har rett og slett ikke det riktige markedsfokuset, fordi man tror man har en så kul teknologi at man tror kundene vil komme av seg selv, sier Hall til digi.no.

Ifølge ham gjør mange bedrifter den klassiske feilen at de bommer på hvem kundegruppen egentlig er.

– Det er ganske alvorlig. Det er nemlig langt ut til de store kundene. Definitivt i Norge, og spesielt i Tromsø, sier han.

Lærdom fra Fronter

Og det var nettopp i Tromsø frontereventyret startet. Så hvordan slo så det lille tromsøselskapet seg så voldsomt opp innenfor skolesektoren?

Det skyldes ifølge Hall at man lyttet til kundene, og jobbet seg inn i markedet ved hjelp av et positivt rykte.

– Vi hadde unge mennesker som var visjonsdrevet. Både i produktivitet og kultur. Vi hadde jo også litt flaks. Vi fikk jo Universitetet i Oslo som kunde da alle andre universiteter og høyskoler skulle ha et e-læringssystem. Vi fikk først den største og viktigste kunden,  og så kom volumet ethvert. Man hadde fokus på å levere et godt produkt, og kunne dermed oppnå stordriftsfordeler. Det handler om å involvere kundene i prosessene og driver utviklingen sammen med dem, sier han og fortsetter:

– Da oppnår man flere ting. For det første lager man et produkt kundene vil ha, men man får også kunder som vil være ambassadører for produktet man leverer. Det gjør at man får en nettverkseffekt for salg. Man må rigge selskapet for å jobbe sammen med kundene. Det er jeg overbevist om at er veldig viktig. Fronter hadde gode referansegrupper som fungerte veldig godt, og det bør nok flere ta lærdom av.

Dette er råd seniorrådgiveren ved Kunnskapsparken i Bodø synes folk som går med en gründerdrøm bør ta med seg videre.

– Lytt til hva kundene faktisk vil ha. Ta til deg tilbakemeldinger, og ikke bry dere om at det kanskje rokker litt ved den originale tanken dere hadde da dere satt der med idéutviklingen. Husk at gründerlivet er tøft, hvis du har en idé du brenner for, nytter det ikke å pusle med den i hemmelighold i åtte år, sier seniorrådgiver Mortensen til digi.no.

Til toppen