BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bare fire er mer verdt enn Nokia

Coca-Cola, Microsoft, IBM og Intel er de eneste varemerkene på jorden som er mer verdt enn Nokia, ifølge den årlige oversikten fra britiske Interbrand.

Frode Eriksen
20. juli 2000 - 07:55

Bare ett annet nordisk varemerke kommer med på oversikten over de mest kjente varemerkene, Ericsson, men selskapet har falt kraftig tilbake på Interbrands årlige oversikt. Varemerket Nokia er verdsatt til fem ganger mer enn Ericsson, etter en rekordvekst på 86 prosent til drøye 336 milliarder kroner. For Nokia betyr det et avansement fra ellevte plass, mens Ericsson falt fra 17 til 32 plass og en verdi Interbrand mener er under 70 milliarder kroner.

Interbrands oversikt rangerer de 75 mest verdifulle varemerkene i verden, og på den oversikten er det ikke spesielt mange nordiske varemerker fortsett fra teknologiselskapene. Ikea finnes dog.

Mest overraskende er at Coca-Cola som fram til nå har innehatt tetplassen som verdens mest kjente varemerke, bare har tetplassen med knapp margin eller 20 milliarder kroner (småpenger må vite), og ventes å miste den til et annet amerikansk storkonsern, Microsoft, allerede neste år.

Konsernsjef i Interbrand, Tom Blackett, mener listen viser den nye tids varemerker, mens den gamle tids varemerker taper.

Nokias sterke vekst gjør at selskapets varemerke regnes som mer gyldent enn GE, Ford, Disney, McDonalds, AT&T og Marlboro.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.