ANALYSER

Bare forsiktig vekst for nettbrett

Men noen leverandører opplever likevel sterk oppgang.

Lenovo tilbyr både Windows- og Android-baserte nettbrett og 2-i-1-enheter. Selskapets leveranser av slike enheter vokser mye raskere enn det generelle markedet.
Lenovo tilbyr både Windows- og Android-baserte nettbrett og 2-i-1-enheter. Selskapets leveranser av slike enheter vokser mye raskere enn det generelle markedet. Bilde: Lenovo
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
25. juli 2014 - 13:17

IDC kom i går med en foreløpig rapport om nettbrettmarkedet i årets andre kvartal. Det tydeligste man kan lese ut av denne er at veksten i markedet har blitt bremset kraftig opp. Sammenlignet med andre kvartal i fjor ble det bare levert 11 prosent flere nettbrett i forrige kvartal. Veksten fra andre kvartal i 2012 til andre kvartal i 2013 var derimot på 59,6 prosent.

I andre kvartal ble det levert 49,3 millioner nettbrett. Dette er 1,5 prosent færre enn det som ble levert i årets første kvartal, men også i fjor var det en nedgang i leveransene fra første til andre kvartal, men da var nedgangen på 9,7 prosent.

Selv om Apples iPad-produkter på ingen måte dominerer markedet like voldsomt som tidligere (60,3 prosent markedsandel for to år siden), så er selskapet stadig markedsleder med sine 26,9 prosent. Også Samsung, som ligger på andre plass, ser ut til å ha nådd toppen når det gjelder markedsandel, selv om selskapet fortsatt er i stand til å øke leveransene noe.

De største leverandørene i nettbrettmarkedet i andre kvartal av 2014. <i>Bilde: IDC</i>
De største leverandørene i nettbrettmarkedet i andre kvartal av 2014. Bilde: IDC

Lenovo har på sin side økt leveransene med hele 64,7 prosent, men utgangspunktet på 1,5 millioner enheter i andre kvartal i fjor var da også ganske lavt.

Også Asus og den samlede gruppen av mindre leverandører har tosifret vekst i leveransene det siste året, mens Acers leveranser har blitt redusert med så mye som en tredel.

Utsiktene

IDC tror at 2014 totalt vil ende opp med positiv, men langsommere vekst enn i fjor.

– Som vi indikerte i forrige kvartal, påvirkes markedet fortsatt av veksten av smartmobiler med stor skjerm og mer langvarige eierskapssykluser enn tidligere forventet, sier IDCs forskningsdirektør for nettbrett, Jean Philippe Bouchard i en pressemelding.

Han mener at den svekkede veksten i markedet også skyldes svak etterspørsel i bedriftsmarkedet.

– Til tross for denne trenden, mener vi at sterkere kommersiell etterspørsel i andre halvdel av 2014 vil bidra til at markedet vokser og at vi vil se flere bedriftsspesifikke tilbud komme på markedet.

Bouchard viser til den ferske samarbeidsavtalen mellom Apple og IBM som et eksempel på dette.

IDC opplyser at selskapet anser alle tavlelignende enheter med skjermstørrelser mellom 7 og 16 tommer som nettbrett, inkludert 2-i-1-enheter med avtakbart tastatur. Microsoft Surface RT blir spesifikt nevnt. Windows 8-baserte nettbrett/2-i-1-enheter som Surface Pro blir ikke nevnt, men ble regnet med i denne produktgruppen så sent om i mai i år.

Konvertible enheter med tastatur som ikke kan fjernes, som Lenovo Yoga, blir derimot ikke ansett for å være nettbrett.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.