Bare svenske kunder får leie musikk

Telenor har allerede åpnet en ny og billig musikktjeneste i Sverige, men sier blankt nei her i Norge.

digi.no skrev i dag morges at mobilbransjen her i Europa har samlet seg rundt Musicstation, en ny musikktjeneste som skal leie ut fri bruk av musikk til en fast månedspris.

Målet er både å få fart på musikkbruken på mobiler - og å knekke Apple og kanskje Microsoft, både på mobilfronten og muligens på PCer.

I følge Financial Times skulle Telenor være en av de første som lanserte og det skulle skje i Sverige 29. juni. Men nå viser det seg at Telenor allerede har lansert.

Svenske Telenor-kunder med tre spesifikke mobiler kan laste ned musikkspilleren og starte et abonnement. For bare 25 kroner i uken kan kundene laste ned og spille over en million kutt - og dataoverføringen er inkludert i prisen. Her finner du tjenesten.

Men tilbudet gjelder bare Sverige - her i Norge sier Telenor til digi.no at de synes Musicstation er noe godt teknisk system.

Telenors norske kunder vil derfor fortsatt måtte kjøpe hvert eneste kutt de vil ha - til en pris på 12 eller 7 kroner. For bare prisen av to toppliste-sanger får altså svenske kunder tilgang til all moderne musikk fra de fire internasjonale store musikkselskapene.

- Vi har satset på et åpent format her i Norge, OMA-standarden er mobilbransjens teknikk for å beskytte musikkfilene og finnes i alle mobiler, sier Klaus Sørland, musikkansvarlig i Telenor til digi.no.

Han forteller at Telenor - i Norge - synes kravet om å installere og bruke en egen musikk-klient er tungvidt. Samtidig sier han at han synes forretningsmodellen med utleie er veldig bra og at prisene høres fristende ut. Han medgir også at det blir et voldsomt gap mellom prisene for norske og svenske kunder.

Hvorfor vurderer Telenor dette så forskjellig i Sverige og Norge, spør digi.no.

- Hvert land i Telenor gjør sin egne markedsvurderinger og bestemmer slikt selv, forteller Sørland. Det foreligger ikke noen planer om lansering av Musicstation i Norge.

Netcom har heller ikke noen konkrete planer, men de holder døren på gløtt, forteller innholdssjef Marius Halle til digi.no .

- Det er dialog med mellom TeliaSonera og Musicstation, men vi har ikke signert noen avtale. Vi vurderer ikke konkret, men holder muligheten åpen. Vi vil se på erfaringene i Sverige først, sier Halle.

Også han synes prisen er attraktiv, men påpeker at man må være musikkinteressert, dette er ikke noe for absolutt alle mener han.

Til toppen