Barn lar seg lure av nettreklamen

Barn klarer ikke skille mellom reklame og redaksjonelt innhold på Internett. Det fastslår design-guru Jakob Nielsen i en ny studie.

Dr. Jakob Nielsen er guru på brukervennlighet og interaksjonsdesign. I en ny rapport fra Nielsens moderfirma, Nielsen Norman Group, slår han fast at barn blant annet er enkle å få til å klikke på bannerannonser på nettet.

Studien kartlegger barns Internett-vaner, og spesielt hvilke ting som skiller barns bruk av nettet fra voksnes oppfattelse av de sammenhenger de lander i når de surfer.

Les også:


Undersøkelsen er gjort på barn mellom seks og elleve år, og er foretatt i USA og Israel.


Noen foreløpige konklusjoner er at barn, i motsetning til hva mange tror, ikke automatisk mestrer ny teknologi. Ofte er det mangelen på tålmodighet som gjør at mange barn ikke gidder takle de tekniske utfordringene som møter surfere flest.

Barn kan navigere godt på nettsteder som er beregnet for voksne, mens nettsteder som er spesialdesignet for barn gjerne er for vanskelige for dem.

Reklamebransjen vil også kunne gni seg i hendene over rapporten: Barn klikker, til forskjell fra de fleste voksne, på reklamebannere på nettet. Det skyldes at de vanligvis ikke klarer å skille mellom hva som er reklame og hva som er det egentlige innholdet på sidene. Om en bannerannonse ser morsom ut, klikker de gjerne på den, med den følge at de ofte forlater de sidene de egentlig surfer på.

Som så mange andre nettbrukere, ble barna ekstremt irriterte hver gang de ramlet borti dårlig designede Flash-sider...

Til toppen