Under debatten på Techonomy, viste OLPC-initiativtaker Nicholas Negroponte (til høyre) bilder fra stiftelsens prosjekter i Afghanistan.

Barne-pc satser i Afghanistan

En halv prosent av hva krigen koster er en pc til hvert barn, sier Nicholas Negroponte.

I slutten av forrige uke arrangerte initiativtakerne til Techonomy – «en ny filosofi for framskritt» – en tre dagers konferanse om hvordan teknologi kan bidra til å utvikle verden mot fred og velstand for alle. Blant mange representanter for IT-selskaper, akademiske institusjoner og offentlige organisasjoner som deltok på konferansen kan nevnes Bill Gates, EU-kommissær Neelie Kroes, medgründer i Sun og Java-guru Bill Joy, og MIT-professor Nicholas Negroponte.

Negroponte er kjent for sitt initiativ One Laptop Per Child (OLPC), en stiftelse som prøver å fremme utdanning i fattige land gjennom informasjonsteknologi. OLPC har utviklet en hensiktsmessig pc for elever på barnetrinnet, som er distribuert i to millioner eksemplarer, i hovedsak til fattige land i Latin Amerika, Asia og Afrika. Maskinen, kjent som XO, har mengder av programvare og undervisningsmateriale på lokale språk, og har langt på vei vist seg å være en rimeligere måte å fordele læremidler på enn trykksaker, ifølge Negroponte.

På Techonomy-konferansen deltok Negroponte i en paneldebatt sammen med blant andre Bill Joy, med tema «hva teknologi vil kontra hva folk vil». Negropontes innlegg er lagt ut på Youtube.

Negroponte fortalte blant annet om OLPCs innsats i Afghanistan, en innsats som ifølge stiftelsens blogg ble innledet i mai i år. OLPC samarbeider med det afghanske undervisningsdepartementet og har prøveprosjekter i gang. Stiftelsen prøver også å trekke veksler på lokale forretningsfolk, på internasjonale hjelpeorganisasjoner som Unicef, og på ISAF, de internasjonale styrkene som støtter Karzai-regimet og fører krig mot opprørere.

Negroponte mener elev-pc-en XO kan effektivisere undervisningen i fattige land langt raskere og langt rimeligere enn alle andre metoder.
Negroponte mener elev-pc-en XO kan effektivisere undervisningen i fattige land langt raskere og langt rimeligere enn alle andre metoder.

Negroponte skåret et tankevekkende retorisk poeng ved å sammenlikne USAs bidrag til ISAF med landets bidrag til skoler og utdanningstiltak beregnet på afghanske barn, henholdsvis to milliarder dollar og to millioner dollar.

– Alt som trengs er å flytte en halv prosent fra konto A til konto B. Så vil det ta 18 måneder, og hvert barn i Afghanistan vil ha en pc, sa professoren.

Skolesituasjonen for afghanske barn i dag er ikke spesielt oppløftende. OLPC peker selv på at det samlede elevantallet ved afghanske skoler har økt fra 800 000 i 2001 til over 7 millioner i dag. Det svarer til 52 prosent av alle barn i skolepliktig alder. Knapt annen hver jente går på skole.

Skolene er grovt underbemannet: Undervisningen går i skift, gjerne tre skift per dag. Gjennomsnittseleven får 2,5 timers undervisning per skoledag, mens lærerne må håndtere klasser på opptil 75 elever. Tilgang på læremidler er minimal, og undervisningen foregår ved at elevene gjentar og lærer utenat det læreren sier. 75 prosent av lærerne har selv minimalt med skolegang utover trinnet de underviser på.

Negroponte tror OLPCs XO-maskiner kan effektivisere undervisningen ved å gi elevene tilgang til alle slags læremidler, og en anledning til å utforske kunnskap på egen hånd. Han viser til erfaringer med XO i særlig fattige områder i Peru. Der fikk elever og lærere tilgang til langt flere læremidler enn noen gang, og undervisningsmetodene kunne legges radikalt om med langt mer effektiv tilegnelse av kunnskap.

Ifølge Negroponte viste det seg også at 50 prosent av elevene brukte XO-maskinen til å lære sine analfabete foreldre å lese og skrive.

Ifølge Negroponte vil XO-maskinen kunne bidra til en utdanningsrevolusjon i Afghanistan langt utover potensialet til tradisjonelle innsatsfaktorer som flere trykksaker, flere og bedre betalte lærere, flere skolebygg og så videre.

    Les også:

Til toppen