Barnebok om havheks gratis på Internett

Forfatteren Ingar Knudtsen har valgt å gjøre sin andre fortelling om sjørøverinnen Isabella de Santillan gratis tilgjengelig over Internett.

Ingar Knudtsen har utgitt 26 romaner. De har det til felles at handlingen er lagt til bestemte historiske epoker, men er samtidig ispedd fantastiske elementer, altså en genre man kunne kalle "historic fantasy". Et annet spesielt trekk er at kvinner er gjerne hovedpersoner. Fjorårets bok, Gudinnas døtre, er den femte i det som opprinnelig var en trilogi om amasoner.

Knudtsens nyeste bøker er utgitt på Bladkompaniet. Tidlig på 1990-tallet var han imidlertid Cappelen-forfatter, der Havheksen, en bok som den kvinnelige sjørøverkapteinen Isabella de Santillan på 1500-tallet, kom ut i 1993.

Knudtsen gir denne beskrivelsen av "Isabellas verden" på sin hjemmeside: "En verden der kvinner slett ikke var så undertrykte og bortkomne som en lett kan tro. Fordi det da som nå fantes både en offisiell kultur og politikk, og en motkultur, en protest og et opprør. Mye av denne kulturen er bevart i romantiske viser og fortellinger, der mer enn en handler om hvordan noen kvinner trakk i mannsklær og utførte bragder som man i dannede kretser ikke snakket om, men som vanlige mennesker elsket å høre om. Isabella er derfor noe mer enn en ren fantasifigur. Rammen rundt fortellinga om henne er forsøkt gjort så riktig som mulig, og hun har sine klare forbilder hentet fra virkeligheten."

Havheksen er ikke lenger tilgjengelig i bokhandler, men foreligger på barnebokavdelingene i folkebibliotekene.

I 1995 kom fortsettelsen, Gjenferdet, ut på det danske forlaget Modtryk. Den er nå gratis tilgjengelig på norsk, i internettdistribuert PDF-format fra Knudtsens nettsted. Denne gratisutgaven er samtidig første gang Gjenferdet foreligger på norsk.

Hendelsesforløpet kan gi inntrykk av at Cappelen ikke ville vite noe av Gjenferdet, noe forlagssjef Torill Hofmo kategorisk avsanner.

- Vi fikk aldri manuskriptet til gjennomsyn, sier hun til digi.no.

Forfatteren har denne forklaringen:

- Jeg tror faktisk norsk barne- og ungdomslitterær kultur ikke var helt moden for bøker som dette for ti år siden.

Til toppen