Barnekanaler scorer på interaktivitet

Gjennom Canal Digital sine hjemmesider har barn kunnet stemme på sine favorittprogrammer på nisjekanalen Fox Kids. Over 4.000 barn deltok fra hele Skandinavia på kanalen som truer NRKs barnedominans.

Som en formak på fremtidens digital-TV, og elektroniske programguider (EPGer), har barn kunnet være med å bestemme sin egen TV-dag. 12. juni viser barne-TV-kanalen Fox Kids sine mest populære programmer.

Fox Kids er én av flere kanaler som nå spiser seg innpå statskanalens områder. Ifølge Aftenposten har NRK under 50 prosents markedsandel blant de aller yngste i gruppen tre til seks år. Med en utvidelse av målgruppen til 11 år, synker markedsandelen, som defineres som samlet seertid på alle TV-kanalene, med tre prosent.

Fox Kids hevder at de prøver å justere seg til det norske foreldre ønsker; norskspråklige og ikke-voldelige barneprogrammer. Samtlige tegnefilmer er dubbet av norske skuespillere, og alle seriene for de eldre barna er tekstet på norsk av lokale partnere.

Konkurranser har også NRK hatt i mange år, men de nye nisjekanalene satser bevisst på det unge mediet Internett for å nå frem til de unge målgruppene. Konkurransen, som både ble kommunisert via Internett og der seeree kunne sende inn potskort, samlet altså 4.000 deltakere.

Figuren Bobby i Bobbys verden ble barnas favoritt. De andre programmene som fikk flest stemmer og som sendes den dagen er Dennis, Louie & Co, Breaker High og Grøsserne.

Husstander med parabolantenne får Fox Kids gjennom Canal Digital, både analogt og digitalt. Kanalen har også bred dekning gjennom avtaler i kabelanleggene til Telenor Avidi og gjennom Janco Multicom i flere av landets fylker.

Til toppen