Barnes & Noble stjeler Amazon-distributør

Den amerikanske bok-giganten Barnes & Noble har inngått en avtale om å kjøpe Ingram Book Group, Amerikas største bok-distributør. Amazon.com distribuerte halvparten av bøkene sine ved hjelp av Ingram i fjor.

Representanter for Amazon.com uttrykte umiddelbar bekymring over avtalen fordi den er en kobling mellom selskapets leverandører og hardeste konkurrent. Barnes & Nobles nett-tjeneste barnesandnoble.com er Amazons største konkurrent på nett. Det er dessuten USAs største tradisjonelle bok-kjede.

Tyske Bertelsmann AG inngikk nylig en avtale om å kjøpe halve barnesandnoble.com (se peker til egen sak i margen til høyre). Bertelsmann driver blant annet et postordre-firma som leverer 700.000 bøker om dagen til 25 millioner bokklubbmedlemmer; dette gjør selskapet til verdens største selger av engelske boktitler.

I følge News.com understreker Ingram at avtalen ikke vil skade noen utenforstående bokhandlere.

- Ingrams intensjon er å fortsette å behandle resten av sine kunder på samme måte som Barnes & Noble; ingen forskjellsbehandling, sier selskapets talsmann Keel Hunt.

Flere konkurrenter stiller likevel spørsmål ved avtalen. Bill Petrocelli, som er medeier i den uavhengige bokhandelen Book Passage, sier dette er deprimerende nyheter. Han frykter at Ingram vil tilby rabatter til Barnes & Noble-forretninger, mens de uavhengige butikkene vil måtte betale normal, eller til og med høyere pris.

Jason Klein, analytiker ved Blackford Securities, sier at dette er en kinkig situasjon. Klein tviler på at Ingram vil risikere å bli beskyldt for konkurransevridende virksomhet, men stiller spørsmål om hvem som vil få tilsendt den siste boktittelen hvis det er kun én igjen og konkurrentene har fått bestillinger på akkurat den.

The Industry Standard skriver at kombinasjonen er ironisk, fordi Amazon-gründer Jeff Bezos grunnla selskapet i Washington State blant annet for å være i nærheten av Ingram-varehusene. Amazons forretningsmodell er basert på å lagre få bøker og sende i vei bøker kjapt gjennom distributører.

I fjor kom over halvparten av Amazon.coms boksalg gjennom Ingram. Amazon har heller ikke lagt skjul på sitt ønske om å redusere sin avhengighet av distributøren.

- Vår langtids-strategi har vært å å få bygd en rekke tilbydere og øke det direkte salget fra forlagene, sa en talsmann for selskapet i en pressemelding.

Til toppen