RESULTATERFINANS

Batterivedlikeholdsselger tjener fett på netthumor

Rundt 30.000 kroner i måneden tjener Bjørn-Ivar Sigbjørnsen på hobbyen sin - som er en humorside på Internett. De eneste utgiftene han har er til cola, wienerbrød og webhotell.

Therese Werenskiold
3. okt. 2001 - 14:45
Bjørn-Ivar SigbjørnsenHumorbua

Sigbjørnsen har både engelske og norske tjenester, og i dag abonnerer 82.000 personer på de ulike e-post-tjenestene. 13.000 abonnerer på den norske tjenesten.

For tre uker siden lanserte han en betalbar humortjeneste på Humorbua.

- Dette har vært svært vellykket og viser at det er mulig å ta seg betalt for innhold på Internett, selv for en liten tjeneste og nisje som Humorbua representerer. Et abonnement gir brukeren full tilgang til Humorbuas arkiver, og er dessuten helt fritt for bannerreklame og pop-up vinduer, opplyser han.

Videoklipp og flash-animasjoner er dessuten forbeholdt de abonnentene som betaler. Et årsabonnement koster 120 kroner, og det er nå i overkant av 130 medlemmer.

- Den siste tiden har det kommet rundt ti nye medlemmer hver dag, forteller Sigbjørnsen til digi.no. - Dette er en ekstra inntektskilde som ikke går på bekostning av noe.

Han har også vurdert andre betalingsløsninger der bukerne kan betale for ett og ett videoklipp, men synes den løsningen han har valgt fungerer greit foreløpig. Den er nesten helautomatisk.

Sigbjørnsen mener nettbransjen må se seg om etter litt andre måter å tjene penger på enn annonser.

Hans egne reklameinntekter er begrenset. Han selger bannere og tekstreklame selv.

- Det er fortsatt en hobby. Snart kan jeg kanskje kalle det en utvidet hobby, sier moromannen.

Sigbjørnsen jobber full tid som selger i et selskap som leverer batterivedlikeholdsprodukter og bruker omtrent 70 - 100 timer i måneden på hobbyen sin. Det går med en del nattetimer, både på de eksisterende og på utvikling av nye tjenester.

Omsetningen ligger mellom 20.000 og 40.000 kroner i måneden, men har ikke andre utgifter enn cola og wienerbrød pluss noen hundrelapper i webhotell. Det blir god avanse, og han har heller aldri hatt noe markedsføringsbudsjett. Tjenestene sprer seg via den velkjente jungeltelegrafen.

Han har også en tjeneste der andre nettsteder kan få en daglig vits på sine sider, og det skaper mye trafikk. I forrige måned hadde Humorbua 1,4 millioner sidevisninger.

Det har også vært aktører som har villet kjøpe tjenesten.

- I fjor var den ganske hot. Noen svære aktører var interessert i å kjøpe Humorbua, men jeg hadde ingen god magefølelse, sier Sigbjørnsen som heller vil styre sjappa selv og sette tæring etter næring.

Han legger til at han nå holder på å lansere en vitsetjeneste på SMS. Eller mer korrekt; han skal levere innhold til en av de største SMS-selskapene i Norge, og tjenesten er i gang i løpet av oktober. Han får da provisjon for hver vits som blir solgt via denne tjenesten.

I tillegg leverer han innhold til Eurobate og bladet Mann, som leier tilgang til og bruk av humor-arkivet.

I tillegg skriver mannen bok. Sigbjørnsen skal lage innholdet til en vitsebok som lanseres til neste år. Han påstår at det ikke er noe problem å få tak i nye vitser.

- Jeg drukner i vitser. Det kan nesten bli for mye av det gode.

Som en liten bonus viderebringer digi.no dagens vits fra Humorbua. Den er som følger:

"Under krigen var Pekka og Toivonnen på permisjon i London og tilbrakte en natt med utstrakt festing før de krøp tilbake til hotellet. Dette var midt under Blitz-krigen og etter at Pekka og Toivonnen hadde lagt seg døddrukne i hver sin krok bombet tyskerne London.

Toivonnen våkner først dagen etterpå og går bort til vinduet og trekker fra gardinene. Han ser ut over den nedbombete bydelen hvor hotellet er en av de få bygningene som står igjen, klør seg på brystet og sier til Pekka:
- Pekka, Pekka! Denne festen hinner vi inte at betala......."

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra