Bay Networks: Forenkling gir suksess

Et vell av nye produkter, blant dem Ethernet-svitsjene BayStack 303/304, konkretiserer Bay Networks "Adaptive Networking"-strategi. - Dét, og solide tall, er hovedgrunnen til at aksjekursen fordoblet seg fra mai til juli, sier markedssjef for Norden, Kajsa Lundfall.

Strategien for Adaptive Networking eller tilpasningsdyktige nettverk, ble lansert i mai i år mens aksjekursen lå på rundt 16 dollar. Kursen steg etter hvert som strategien ble uttrykt i nye produkter. Med resultatene for 1996-1997 som ble presentert i juli, stabiliserte kursen seg på rundt 32 dollar.

På Wall Street er oppfatningen at aksjen bør kjøpes eller beholdes: Ifølge Zacks-tjenesten anbefaler ingen meklere å selge aksjen, mens 13 anbefaler å kjøpe den, og 13 anbefaler å beholde den.

- Adaptive networking er en strategi for å bringe dagens kompliserte og heterogene nettverk i overensstemmelse med brukernes krav, forklarer Lundfall. - Bedrifter og organisasjoner ser på datanettet som en strategisk del av virksomheten. Det skal samtidig være usynlig for brukeren, og volde de IT-ansvarlige så få bekymringer som mulig. Fra en situasjon med en rekke arkitekturer og protokoller, er det nå én hovedteknologi som definerer hele markedet for nettprodukter: web og internettprotokollen. Det betyr at vi kan optimalisere nye produkter for IP-protokollen. Strategien innebærer flere tjenester og enklere nettverk.

Lundfall snakker om fire hjørnesteiner for Bay Networks framover: IP-tjenester, nettstyring, tilgang og svitsjing/ruting.

- Når alt går på IP blir svitsjing på nivå 3, også kalt "ruter/svitsj" eller "ritsj", hovedproduktet i lokale stamnett. Slike produkter er rimelige, og de gir høye hastigheter. Neste år vil vi kunne tilby nye produkter bygget rundt RSP-prosessoren, som nettopp tilbyr både ruting og svitsjing på en og samme prosessor. Med det markedsvolumet vi forventer, vil prisene kunne reduseres med en faktor på 10.

I mellomtiden lanserer Bay en ny svitsj i BayStack-serien: BayStack 303/304 Ethernet Desktop Switch med én konfigurerbar "autosensing" 10Base-T/100BaseTX-port og henholdsvis 12 og 24 10Base-T-porter. Prisen på 24+1-varianten er satt til under 100 dollar per port. (Norske priser er ikke klare ennå.) Det lanseres også hub-er i samme serie, der prisen kan bli så lav som 43 dollar per port.

Bay Networks kjøpte spesialisten på høyhastighets Ethernet, Rapid City, i juni.

- Mens vårt kraftigste produkt ga en gjennomstrømning på én million pakker i sekundet, har Rapid City et flaggskip som gir syv millioner pakker i sekundet, i en enhet med 98 porter for 100 Mbps Ethernet. Rapid City-produktene vil bli integrert i Bays portefølje innen utgangen av året.

Kjøpet av Rapid City er det siste i en rekke strategiske oppkjøp fra Bays side. I svitsjing/ruting har de fra før absorbert NetICs, på IP-tjenester har de skaffet seg Isotron PLC, på nettstyring har de oppnådd markedsledelse gjennom overtakelsen av Armon, og på fjerntilgang har de overtatt blant andre LANCity, Xylogics og Penril.

- Alle overtakelsene er teknologisk motivert, forklarer Lundfall. - Vi kjøper bedrifter for å få tak i teknologi som vi kan integrere i våre egne produkter.

Nettopp på fjerntilgang kom et nytt produkt for noen dager siden, beregnet på internettilbydere og større bedrifter: 8000 RAC (for remote access concentrator). Enheten styres og konfigureres via SNMP. Den har "autosensing" mellom analog og digital forbindelse, og er hittil alene om å støtte begge standardene for 56 kbps, det vil si x2 og K56flex.

- For oss handler det ikke om å håndtere komplekse nettverk, men om å forenkle dem, avslutter Lundfall. Hun mener adaptive networking skiller seg fra konkurrentenes strategier for å øke ytelsen under IP, og anklager Cisco og 3Com for å flytte kompleksiteten til andre komponenter, i stedet for å avskaffe den. - Ciscos Tag Switching øker kompleksiteten i ruteren, mens 3Coms Fast IP flytter kompleksiteten til nettkortet. Vår strategi gjør at "din IP" fungerer bedre, ved å ta bort kompleksiteten.

Daglig leder i Bay Networks Norway, Jan Søgaard, legger til selskapet kommer til å implementere et "Try and Buy" program for visse produkter. Det innebærer at en kunde kan fritt prøve ut for eksempel en svitsj i 60 dager.

Til toppen