BBC blir aksessleverandør

BBC, det britiske kringkastingshuset, er muligens lei av å se aksessleverandørene konkurrere på innhold. Nå blir selskapet aksessleverandør i samarbeid med ICL. Dette skjer mens NRK går motsatt vei og selger ut sendenettet til Telenor.

BBC Worldwide har etter lengre tids evaluering av ulike samarbeidspartnere valgt ICL som partner i oppbyggingen av det som skal bli en global aksesstjeneste med BBCs radio- og TV-innhold som forankringspunkt.

BBC legger ikke penger i avtalen, kun sitt innhold. ICL står for all infrastruktur, service og support. Nyheter blir en viktig del av tjenesten, men BBC vil også legge inn populære såpeoperaer, drama, samt shopping for kjøp av BBC-produkter. BBC har også lovet å legge inn en "moralknapp", rapporterer Wall Street Journal.

BBC slår dermed følge med flere andre store kringkastingselskap som har startet online-tjenester. I USA har NBC slått seg sammen med Microsoft og startet MSNBC kabel-TV koblet mot en relatert web-site. I Japan har Softbank, landets største distributør av programvare, alliert seg med News Corp. for å kjøpe deler av TV-kanalen TV Asahi.

NRK går imidlertid den motsatte veien. Vår nasjonale kringkasting har nylig solgt ut 40 prosent av sitt sendenett til Telenor, ved å etablere et felles datterselskap, Norkring, eiet 60% av NRK og 40% av Telenor. Planen er at Telenor på sikt skal eie større deler av selskapet. Telenor har fått dette gullegget som motytelse mot bistand til finansiering av NRK 2.

- NRK ønsker å rendyrke den strategiske kjernen, som er å forvalte journalistisk, artistisk og teknisk kvalitet, sier Rolf Brandrud, ansvarlig for NRK Interaktiv, som forklaring på at selskapet beveger seg bort fra forvaltning av teknisk infrastruktur.

- Så langt har vi ikke funnet det riktig å bli en aksessleverandør. Vi har prioritert å bli en innholdsleverandør, men ser ikke bort fra at vi kan komme til å inngå lignende allianser med andre aktører, sier han.

Til toppen