BBC sniker seg på nytt ut i aksessjungelen

Også tradisjonsrike BBC henger seg på trenden av gratis aksesstilbud på det britiske markedet. Målet er å å gjennomføre det kulturpolitiske målet om å få koplet stadig flere briter online - uten å stjele for mange kunder fra konkurrentene.

Det er ikke første gangen BBC involverer seg i aksess; allerede tidlig på 90-tallet lanserte selskapet et av de aller første ISP-tilbudene gjennom BBC Networking Club. Tjenesten ble raskt lagt ned.

I september 1996 kom så planer om en egen online-tjeneste, BBC Online. Sammen med selskapet ICL skulle de erobre internettmarkedet både på innholds- og aksess-siden.

På innholdssiden har verdens mest kjente allmennkringkaster etter hvert lykkes godt. I fjor høst begynte de å sysle for alvor med planene om å lære opp publikum til å bruke Internett. BBC skulle være den store læremesteren på nettet.

Derfor virker det som en naturlig brikke i strategien når de nå lanserer et gratis aksesstilbud som de kaller Freebeeb.net(Beeb er kallenavnet på BBC - red.anm.), en tjeneste som rettes mot nye brukere.

Opplegget skal finansieres gjennom en kombinasjon av inntektsstrømmer fra tellerskritt og reklame på nett-tjenesten. Foreløpig er det ikke kommet reaksjoner fra britiske myndigheter på merkenavnet (free=gratis)i forbindelse med at det er kun abonnementet som er fritt og ikke bruken av tjenestene. Mange reaksjoner har kommet når gratistilbudene har blitt introdusert i Skandinavia.

Ifølge BBC selv blir de ikke alene på markedet, BBC News melder at det allerede finnes 250 ISPer med gratis aksess hvor av Dixon's Freeserve er det mest kjente og utbredte. Og den respekterte kringkasteren holder sitt hode høyt hevet og hevder at de ikke akter å stjele gratiskunder fra konkurrentene, men kapre de som er på vei inn i online-verdenen.

BBC håper å dra nytte av god distribusjon og en reklamefri åpningsside. Reklameinntektene, som skal finansiere aksessen, skal komme fra andre beeb.com - tjenester der BBC har fått tillatelse til å selge annonseplasser. Beeb.com er drevet av den kommersielle armen, BBC Worldwide.

Samtidig har selskapet sørget for distribusjon av CD-ROM gjennom det britiske postvesen. 1.500 postkontorer skal distribuere den gratis programvaren i oktober og 1.200 ulike typer butikker vil også tilby produktet til sine kunder.

Dessuten vil det være mulig å laste ned programvaren via nettet på www.freebeeb.net og

markedsføring av tilbudet går gjennom BBCs egne kanaler som for eksempel publikasjonen Radio Times.

BBC har, klok av skade, satt seg beskjedne mål: Noen hundre tusen kunder i løpet av tre år med profittmuligheter i år 2001. Samtidig beregner BBC at 10 millioner briter vil kople seg på i løpet av de neste åtte årene. Hopper noen prosent av disse på statskanalens tilbud, får de en POP3-konto og 20 Mb med ledig plass for å bygge opp din egen tjeneste.

Brukerstøtte og driftsstøtte får de på skotsk fra Scottish Telecom. Forhåpentligvis vil ikke det være det store hinderet for å lære opp britene til å kople seg opp og bruke nettet for hva det er verdt.

Til toppen