BBC vil være folkeopplyser på nett

Strategiansvarlig Azeem Azhar i BBC Online mener at statskringkasteren har et ansvar å lære opp brukeren hvordan man bruker nettet.

Sjefen for strategiplanleggingen til BBC Online, Azeem Azhar, presenterte i dag idéer som vil videreføre BBCs rolle inn i den digitale hverdagen. Ifølge Azhar vil det ta 9-12 måneder før de får svaret på om dette har vært vellykket.

Statskringkasteren har vært på nett siden 1994 med ulike avdelinger som drivkrefter bak satsingen. Det var først i fjor at BBC fikk sentralisert onlinevirksomheten sin blant annet med en strategiansvarlig for internettsatsingen. Derfor har ikke satsingen kommet før nå, muligens fortsatt i tide til å takle den store forbrukerbølgen som nå fosser inn over nettet.

Britiske BBC, med sin gode erfaring når det gjelder å nå ut til ulike samfunnslag, har tidligere uttalt de er redd for at det skal utvikle seg kunnskapsunderklasser i den nye digitale hverdagen. Nå gjør de altså trekk for å møte denne utviklingen.

Azhar fortalte under konferansen Interactive Publishing at opplysningsplikten til statskringkasteren er på vei inn i en ny fase etter å ha drevet med pedagogisk virksomhet i kringkastingssammenheng i mange år. Man må gå videre i forhold til nyheter og bakgrunnstoff; konversasjonen med brukerne av Internett blir essensiell. Interaktiviteten skaper muligheter som få i dag utnytter i særlig grad.

Den nære kontakten med BBC-frelste skal rendyrkes på nett; det er vår oppgave å lære bort hvordan man virkelig kan bruke weben, mener BBC-strategen som ba den nettfrelste forsamlingen huske på at de færreste mennesker verken vet eller bryr seg om hva et modem eller en nettleser er.

- Undersøkelser viser at det finnes svært ulike web-brukere. Man kan ikke putte alle brukerne i samme kategori. Foreløpig blir det svært små målgrupper som vi må prøve å nå; det blir ikke som på TV hvor det er så mange seere at du vil bli sett selv om du er en liten aktør, mener han.

Azhar viser for eksempel til forskjellen mellom kvinner og menn som de må ta hensyn til:

- Kvinner er mye mer målrettet i bruken av web. De går inn for kjapt å finne et svar på et spørsmål. Menn er mye mer villige til å bruke tid på surfing, sier han og mener for eksempel at jobben som husmor gjør at kvinnen som passer på to barn har dårligere tid til å surfe enn for eksempel mannen som jobber.

- Vår oppgave er ikke å gi svar på alle spørsmål. Vi har ikke mulighet til å klare det på noe som helst vis. Men vi kan i hvert fall gi informasjon om all den informasjonen du finner på nettet, sier Azhar.

Til toppen