Selskapet klarer å øke kundemassen uten at inntekten per kunde reduseres.
United Financial Group (UFG) skriver i en rapport mandag at mobilmarkedet i Moskvaregionen det VimpelCom konkurrerer med MTS fremdeles er konkurranseutsatt med to aktører, selv om VimpelCom må seg slått av MTS som har Deutsche Telekom som internasjonal telepartner.
I tillegg kommer det nyetablerte MegaFon som skal tilby mobiltjenester i Morkva-regionen som en del av en større nasjonal mobilgruppe med blant annet Telia og Sonera som medeiere. Mens VimpelCom sitter med vel 1,8 millioner kunder i hovedsak i Moskva, har MegaFon vel 600.000 kunder med en hovedvekt i St. Petersburg, og MTS har vel 2,3 millioner kunder hvorav vel to millioner i Moskvaregionen.
Under ledelse av konsernsjef Jo Lunder (bildet) har VimpelCom satset mer på resultat og mindre på nye subsidierte mobilabonnement, noe som har begynt å gi penger i kassa.
Selskapet skal nå satse mer på å bygge mobilnett utenfor Moskva gjennom datterselskapet VimpelCom-Region. Flere sentralrussiske byer som Smolensk og Yaroslavl får nå mobildekning.
VimpelCom måtte tidligere i år invitere en russisk partner med på eiersiden for å sikre sine politiske forbindelser og ny kapital til den vudere nettutbyggingen i Russland.