Bedre kvalitet på mobiltelefonene

Kvaliteten på mobiltelefoner er blitt mye bedre, forteller markedsleder Elkjøp. Her er merkene det er minst problemer med:

I november 2002 ble det avslørt at særlig Nokia slet tungt med kvaliteten. To Nokia-modeller endte stadig på verksted og en av tre telefoner totalt trengte service.

Nå forteller Elkjøp, Norges største mobiltelefonforhandler, at produsentene har skjerpet seg. Dårlig PR og ikke minst dyre reparasjoner har tvunget dem til å gå gjennom kvaliteten og skjerpe seg.

- Kvaliteten er jevnt over blitt bedre, forteller Pål Vedal, nordisk salgsdirektør for tele i Elkjøp til digi.no. Nokia lager bedre produkter og har begynt å forholde seg til at det er minst to års reklamasjonstid på mobiltelefoner, men det går fremdeles trengt når det skjer noe.

Om det er to eller fem års reklamasjonstid på mobiltelefoner er det stor uenighet om. Forbrukerrådet mener det er fem år.

Vedal mener det er flere forklaringer på at det nå er mindre problemer. For tidligere dominerte særlig problemer med fuktighet og ødelagte skjermer.

- Det har vært mye oppmerksomhet rundt problemene. I tillegg har vi kjørt en kampanje på mobilbvettregler der vi har forsøkt å få kundene til å forstå hvordan de må behandle telefone sine. Dette har nok bidratt, mener Vedal.

Det er likevel forskjeller på kvalitetene mellom produsentene. Vedal vil ikke gi konkrete tall, men forteller at trenden er klar.

- Siemens og de asiatiske leverandørene som Panasonic, LG og Samsung har veldig god kvalitet, røper han overfor digi.no.

Til toppen