KARRIERE

Bedre språk øker salget

Gartner-direktør Amund Fjeldstad har skrevet en bok om hvordan bedre språk kan øke salget.

25. apr. 2005 - 10:04

Amund Fjeldstad er administerende direktør i Gartner i Norden og i tillegg ansvarlig for salg og markedsføring i Russland, Baltikum og Be-ne-lux landene.

Tidligere hadde han ansvar for Gartners IT og strategisk rådgiving i Afrika, Midtøsten, sentral Øst-Europa, Spania og Portugal, og har også ledet selskapets PR-avdeling i Europa. Erfaringen innbefatter derved ledelse av salgsprosjekter, og av selgere og ledere, i over 20 land.

Nå vil Fjeldstad dele sine erfaringer med boken Om salg, språk og påvirkning som er i handelen i Nordli bokhandel.

Fagboken på 176 sider koster 269 kroner og handler om salg i overført betydning , også i form av salg av tanker og ideer, forteller Amund Fjeldstad til digi.no.

Han mener at økt bevissthet vil gi økt suksess.

- Vi er alle selgere, ikke bare av produkter og tjenester. Vi selger hele tiden våre tanker, ideer, egenskaper og verdier. Til våre kunder, leverandører, samarbeidspartnere og ledere. Hver dag, framholder Fjeldstad i boken.

Hver gang vi går inn i et møte vil det være krefter som påvirker, og språket er det viktigste virkemiddelet.

Boken peker på at det er først og fremst emosjonelle krefter som fungerer, når mennesker handler. God forståelse for andre mennesker er en forutsetning for å utvikle seg innenfor salg og påvirkning. Det er stor forskjell på å be noen ikke komme for sent - og å be de komme tidsnok.

Fjeldstad illustrerer i boken sin alt fra banale kommunikasjonstekniske feil til å gjøre narr av politikere.

Målgruppen er alle som jobber i forretningslivet, enten som selgere eller som sjef. Til og med på hjemmefronten. Vi selger privat også, så godt vi kan. Vi prøver for eksempel å selge at ferien skal legges til Italia når de andre mener Danmark, at vi ikke har råd til nytt kjøleskap, men derimot stereoanlegg, og at action er et bedre valg på kino enn kjærlighet.

Boka dreier seg om forretningslivet, men handler først og fremst om hvordan mennesker fungerer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.