Salget av nettbrett faller for de aller fleste produsenter. Mer bedriftsfokus kan være redningen. (Foto: Apple)

nettbrett

– Bedrifter kan redde nettbrett-markedet 

Salget vil ellers fortsette å falle, mener analytikere.

Analyseselskapet Forrester har publisert sin nye rapport (via TechCrunch) som tar for seg nettbrett-markedet, og det er i hovedsak et mørkt bilde som tegnes. 

Salgstallene for nettbrett har nådd toppen og vil bare falle, mener Forrester. Det er ingen overraskelse: Det har vært kjent at markedet krymper i lang tid, og det har lenge vært spekulert hvorfor. 

Blant forklaringene er fremveksten av store mobiltelefoner («phablets»), samt det faktum at brukere oppdaterer nettbrettene sine mye sjeldnere. Et eldre nettbrett er som regel like funksjonelt som nyere modeller, og behovet for å bytte ut er mindre.

Les også: Lenovo overtar pc-tronen i Norge.

Forrester er enig i disse konklusjonene, og påpeker at salgstallene for iPad i løpet av det siste kvartalet i 2014 har falt med 18 prosent sammenlignet med året før. Selv lanseringen av iPad Air 2 hjalp lite. 

Samtidig har prisene på Android-brett falt betydelig, noe som betyr at man kan få tak i et kompetent nettbrett for veldig rimelige penger, og det er for mange ikke lenger behov for å bruke mange tusen kroner på toppmodellene. 

Analysen peker altså på at salget av nettbrett fra alle produsenter kommer til å falle i tiden fremover.

Jobbsammenheng

Det er imidlertid ett håp for markedet, ifølge Forrester, og det er bedriftene. Nettbrett er i ferd med å bli stadig mer kritiske for bedriftsløsninger, der over halvparten av ansatte som deltok i undersøkelsen forteller at de bruker nettbrett for jobbrelaterte oppgaver minst en gang i uken. De ansatte vil også gjerne ta med sine private nettbrett til jobben, samtidig som undersøkelsen viser at mange bedrifter er villige til å anskaffe nettbrett til sine ansatte. Det er i mange miljøer vanlig å bruke nettbrett som et supplement til kontor-pcer, mener Forrester.

Les også: Salget av Windows-nettbrett øker.

Produsenter som anerkjenner dette vil kunne se vekst i nettbrett-salget sitt. 

Det har tidligere blitt påpekt at Lenovo er en av de få produsentene som har opplevd vekst i nettbrett-salget, nettopp fordi de fokuserte mer på bedrifter. Det har lenge vært spekulasjoner at Apple vil lansere en såkalt iPad Pro til høsten, noe som også tyder på mer konkret interesse for bedriftsmarkedet fra iPad-produsenten. 

Til toppen