Bedrifter må lære nettbruk av ungdom

Bedrifter og organisasjoner må lære digital atferd av ungdom, mener Friprog-direktør Heidi Arnesen Austlid.

Barn og unge i dag lever i Web 2.0 verden, der de deler interesser og opplevelser med venner på sosiale nettsteder som Facebook, Delicious og YouTube.

– Dette er framtidens arbeidstakere, og bedrifter bør lære av deres bruksatferd på nett nå, framholder direktør Heidi Arnesen Austlid i Friprogsenteret.

Under Kunnskapstinget som i år har fokus på hvordan sosiale nettverk vil endre måten vi kommuniserer på, snakket Austlid om hvordan man kan skape merverdi ved bruk av Web 2.0 i arbeidsprosesser.

    Les også:

Hun er ikke mye imponert over Fornyingsdepartementets MinSide portal som ikke bare har et gammelt grensesnitt, men som også gir svært liten merverdi og i prinsippet er begrenset til en informasjonsportal.

– Med mindre jeg er arbeidsledig, har et høyt studielån eller skal få oversikt over bilparken min ser jeg liten grunn til å gå inn i MinSide. Hvorfor er ikke legejournalen her? Hvorfor kan jeg ikke kommunisere direkte med etatene, og hvorfor er ikke tjenestene integrert? spør Austlid.

Hun mener mye handler om å vise tillit og å være modig når man skal dele kunnskap og informasjon. Her kan bedrifter lære mye av ungdom som er vokst opp med å dele sitt privatliv i sosiale nettverk.

Austlid viser til den 17 år gamle svenske Isabella Löwengrip som tjener millioner av kroner på bloggen sin som har blitt til en av Sveriges største.

Löwengrip opprettet bloggen for tre år siden for å verve medlemmer til Moderata Ungdomsförbundet, som tilsvarer Unge Høyre i Norge. Men hun oppdaget fort at leserne hennes var mer opptatt av mote enn av politikk.

Og da leserne tok Isabellas blogg med storm, kom annonsørene i fjor sommer etter.

– Jeg får forespørsler fra selskaper som vil samarbeide hele tiden, sier bloggeren til Stockholm City.

På bloggen blondinbella som har en halv million lesere hver dag forteller Isabella om svært personlige ting. Blant annet om da hun ble utsatt for et overgrep.

– Jeg har en stemme og hvis jeg kan hjelpe noen er det meningsfylt for meg, sier hun.

Hennes blogg er nå verd fem millioner kroner i annonseinntekter i året.

– Selv om det kan virke litt skummet er dette de unges tankesett vi må forholde oss til og lære av, påpeker Austlid.

Nettverkseffekten er ekstrem og kritisk masse er avgjørende. Tendensen på nettet er at alt henger sammen. Nettaviser får vite om andre blogger som lenkes til avisen. Ting infiltreres i hverandre. Nyhetsmedier er ikke lenger bare et sted man lager artikler, men har blitt et nettsamfunn der brukerne kan deler sine tanker og erfaringer.

– Framover må vi tørre å være åpne og å dele kunnskap, sier Austlid.

Friprogsenteret prøver å ta egen medisin og deler ekstern informasjon om offentlig finansierte prosjekter på delingbazaren, foredragene på slideshare, bilder på flickr, tips på twitter, har felles blogger, opprettet egen gruppe på Facebook i tillegg egen side på Linkedin og Google Docs for å samhandle.

Til toppen