Catherine Janson, idéastronaut i davinci

Bedrifter må vite hva de vil

Uten en tydelig bedriftskultur, vil ikke IT-prosjekter lykkes, advarer idéastronaut Catherine Janson.

Konsulentselskapet Netlife Research lever av å hjelpe bedrifter å teste deres nettsider. Målet er å få brukerne til å finne frem kjappest mulig for å gjøre det de skal og å skape en nettportal som kan gi merverdi for bedriften.

Med sertifisert tittel som idéastronaut, var Catherine Janson fra rådgivningsselskapet daVinci hentet inn som foredragsholder til Netlifes og IXD sine webdager som går over to dager på Lillestrøm. Arrangementet har vokst fra 50 deltakere for to år siden til 350 deltakere i år. Nå står kunder på venteliste for å bli gode på nett.

Janson er opptatt av å få kunder til å tenke helhet og å være tydelig og bevisst på hvilken profil og hva bedriften vil oppnå før de setter i gang et IT-prosjekt.

For å lykkes må man være analytisk og spontan og tørre å stille de dumme spørsmålene. Uten spørsmål, latter, samhold og mangfold, er det vanskelig å lykkes med en god plan, mener hun.

En sterk kultur krever at vi har troen på og gløden for det vi skal levere. En god prosjektledelse bør styres av tre mennesketyper: Blåfolka, de røde og de grønne, mener Janson.

De blå er systematiske, analytiske og løsningsorienterte. Rimi er et godt eksempel på en blå tankegang. Det er kostandseffektivt og volum. Man får akkurat det man er ute etter i en travel hverdag. Betaler for fiskekakene og forsvinner raskt ut av døra. Men kunden får ikke gourmetmaten og det lille ekstra. Dette er et bevisst valg fra Rimi: Det enkle er det beste.

De røde tilhører drømmerne. Det kan være en familiemann i 40-årene som bryter ut og kjøper ikke bare motorsykkelen, men også opplevelsen. Farten, imaget med svart skinndress og spenningen er den viktigste driveren for kjøpet, mener Janson.

- Mye av Harley Davidson-salget består av tilleggsprodukter som for eksempel avtagbare tatovering. Den kjedelige kontoristen bytter ut imaget og lever superskummelt i helgen, illustrerer Janson.

De grønne er de kreative. De som ser helheten og kommer med ideene. De er de sosiale og inkluderende som støtter opp om veldedige formål. Men som vil slite med å gjennomføre prosjektene uten hjelp fra de blå.

Selv er Janson utdannet maskiningeniør, og var en typisk «blå» person og realist. I dag er hun blitt det hun kaller supergrønn med fokus på det kreative, helheten og det sosiale arbeidsmiljøet.

- Jeg jobber med kreativitet og har lært meg å tenke i de baner. Hos davinci kjører vi kurs for våre ansatte der vil driller dem på de forskjellige mennesketypene med dertil forskjellige behvov. Det gjør dem til gode prosjektledere, fastslår Janson.

davinci har rundt 95 ansatte hvorav opptil 40 konsulenter jobber med prosjektledelse ute i bedriftene. Prosjekter kan være alt fra å utvikle lønnsomme nettportaler til IT-løsninger som gir merverdi. Aker Solution med integrert trådløs sone og ny IT infrastuktur i sine nye lokaler er blant prosjektene davinci har stått bak.

Janson mener vi spør alt for lite og ler alt for lite. Vi har mye å lære av barn for å bli gode prosjektledere, sier hun til digi.no.

Hun viser til en amerikansk undersøkelse som avdekker at et 5 år gammelt barn i løpet av en dag i snitt stiller 98 spørsmål, ler 113 ganger og har 65 ideer.

Til sammenligning har en 44-åring i snitt to idéer, ler 13 ganger og stiller seks spørsmål om dagen!

- Vi trenger ikke å arrangere firmaturer med rafting i Sjoa eller hoppe i fallskjerm. Det beste er å le sammen og stille mange spørsmål. Det skaper samhold og pirrer nysgjerrigheten som igjen gir de gode idéer, forteller Janson en fullsatt sal.

Dessverre blir ofte de kjempegode idéene raskt kvelt med argumenter.

    Les også:

Til toppen