Bedriftskunder går for gratis nettjenester

Mange små og mellomstore bedrifter er for gjerrig til å betale for nettbaserte tjenester.

De store kundene har lenge vært lukrative for programvareselskapene, men de siste årene har stadig flere sett til SMB-markedet, det vil si markedet for små og mellomstore bedrifter, for å oppnå videre vekst.

Nå kan det imidlertid se ut som at store deler av dette potensielle vekstområdet er i ferd med å glippe for den tradisjonelle programvarebransjen som selger programvare som installeres lokalt. Stadig flere av de små og mellomstore bedriftene ser mot nettbaserte tjenester.

Det skulle i utgangspunktet være gode nyheter for mange leverandører, men det er en potensiell hake: Mange av disse kundene er gjerrige og vil helst ikke betale for slike tjenester, og det kan se ut som at de er i ferd med å slippe. Stadig flere nettbaserte tjenester leverer nemmelig gratis tjenester ved å reklamefinansiere de.

Bedrifter er mer betalingsvillige enn private forbrukere. Derfor har reklamefinansiert programvare stort sett begrenset seg til privatmarkedet. Nå begynner imidlertid næringslivet å akseptere mer reklame. Gratis programvare og gratis tjenester frister bedriftskunder så mye at de begynner å bli mer villig til å tolerere den medfølgende reklamen.

Overgangen til reklamefinansiert programvare går hånd i hånd med overgangen til nettbaserte tjenester. Forbrukere har lenge brukt slike tjenester, som for eksempel Hotmail og GMail for epost, og nå følger næringslivet etter.

Spesielt små bedrifter med minimale budsjetter å rutte med, har latt seg friste til å gå over til gratis, reklamefinansierte nettjenester, mens de store selskapene fortsatt er mer villige til å bla opp for programvare og tjenester uten reklame.

Google Apps er kanskje den mest kjente av de reklamefinansierte tjenestene som retter seg mot bedriftsmarkedet, men Microsoft har skjønt tegningen og satser tilsvarende hardt på sin Office Live. Begge selskapene leverer også et alternativ der kundene slipper reklamen hvis de er villig til å betale for løsningen.

Ifølge Wall Street Journal har Google nå fått i overkant av 100.000 bedrifts- og organisasjonskunder på sin Google Apps-tjeneste. Hvor mange som bruker systemet har de imidlertid ikke oppgitt. Ifølge tall fra Microsoft, har de enda flere kunder på sine Office Live-tjeneste. Microsoft oppgir å ha over 350.000 organisasjonskunder på den tjenesten.

Private kunder bekymrer seg for hva Google eller andre tjenesteleverandører kan gjøre med informasjonen fra deres private dokumenter, og denne bekymringen er enda større hos bedriftskundene.

Google og Microsoft er på ingen måte alene i å tilby gratis reklamefinansierte tjenester rettet mot bedriftsmarkedet. En rekke oppstartsselskaper satser hardt på denne forretningsmodellen, med penger fra ventureselskaper i ryggen.

Et slikt selskap er Spiceworks. De leverer en gratis tjeneste som hjelper bedriftskunder med å holde orden på bedriftens maskinvare og programvare. Når kunden vil se på de webbaserte rapportene, vises relevant reklame på siden. Spiceworks får betalt når kunden klikker på en annonse.

Slike mindre selskaper popper raskt opp for å dekke behovet på også andre programvareområder som næringslivet tradisjonelt sett har måtte betalt store summer for. Felles for de alle er at de leverer tjenesten gratis mot at de får vise annonser på siden.

Denne trenden kan gjøre det hardt for andre aktører å få så godt betalt for sine tjenester, som de regnet med når de dro i gang og satset for fullt. Så får tiden vise om reklamefinansierte tjenester blir en bærekraftig forretningsmodell for de mange nye tjenestene som dukker opp, eller om det bare egner seg for de virkelig store aktørene som for eksempel Google.

Til toppen