Bedriftskunder vil ha Cyrix og AMD

Til tross for at Intel-prosessorer har nærmere 100 prosent markedsandel på det profesjonelle markedet, viser en undersøkelse fra ZD Market Intelligence at over hver tredje bedriftskunde vurderer alternativene Cyrix og AMD.

Med sine lavprisprosessorer har Cyrix og AMDs prosessorer tatt stadig større markedsandeler på PC-er som selges til sluttbruker gjennom detaljistleddet. I juni viste en undersøkelse at prosessorene fra disse to produsentene fantes i 38 prosent av alle PC-er som solgte gjennom denne kanalen.

For PC-er under 1000 dollar som selges gjennom detaljistleddet, var samlet markedsandel ifølge den samme undersøkelsen hele 60 prosent.

Selv om Intel har måttet gi fra seg markedsandeler i de lavere segmenter, dominerer selskapet fortsatt i bedriftsmarkedet. Undersøkelsen fra juni, viste at bare to prosent av PC-ene som selges gjennom profesjonelle kanaler inneholdt AMD- eller Cyrix-prosessorer. Lojaliteten blant bedriftskunder er imidlertid lav, fastlår en undersøkelse som onsdag ble offentliggjort av ZD Market Intelligence.

Hele 34 prosent av de 2624 spurte bedriftskundene sier at de har vurdert Cyrix og AMD. 27 prosent av de spurte beskrev seg selv som meget interessert i Intel-alternativene. Dette betyr altså at til tross for de enorme summene Intel har brukt på å markedsføre merkevaren "Intel Inside", har de ikke klart å skape så sterk lojalitet at det hindrer utfordrerne å ta markedsandeler. I en kommentar fra Aron Goldberg, som har hatt ansvaret for undersøkelsen, påpekes det likevel at Intels hegemoni godt kan fortsette, men at mye avhenger av selskapets suksess med det nye proprietære instruksjonssettet Katmai.

Til toppen