AOL(America Online) forbedrer resultatet betydelig takket være bedret annonsesalg. (Bilde: Ill.foto: Per Ervland)

Bedring for AOL

Nettmedieselskapet taper mindre penger takket være reklamevekst.

Det amerikanske nettmedieselskapet AOL (America Online) meldte tirsdag morgen om resultater for andre kvartal.

Omsetningen endte på 542,2 millioner dollar i årets andre kvartal, ned 8 prosent fra samme periode i fjor. Det er imidlertid verd å merke seg at reklameomsetningen steg med 5 prosent, fra 304,7 millioner dollar i andre kvartal 2010 til 319 millioner dollar i samme kvartal i år.

Men fremdeles kommer store deler av selskapets inntekter fra abonnenter de selger nett-tilgang til. Inntektene fra dette området falt med 23 prosent, fra 260 millioner dollar til 201,3 millioner dollar, i årets andre kvartal.

Driftsresultatet endte med et underskudd på 5,8 millioner dollar, en betydelig forbedring fra samme periode i fjor da selskapet tapte 1,3 milliarder dollar.

Nettoresultatet endte med et underskudd på 11,8 millioner dollar, mot 1,05 milliarder dollar i tap samme periode året før. Store deler av fjorårets enorme tap kom imidlertid fra en gigantisk goodwill-avskrivning.

I kvartalsrapporten skriver Tim Armstrong, AOLs toppsjef og styreleder, at selskapet for første gang siden 2008 opplever vekst i reklameomsetningen. Selskapet kjøpte opp Huffington Post for 315 millioner dollar ved starten av året. De har også kjøpt teknologinettstedene TechCrunch og Engadget.

    Les også:

Til toppen