Bedring fra Orange

Storbritannias tredje største mobiloperatør, Orange Plc., leverte mandag halvårsresultater som viser at selskapet er på rett vei.

Selv om gjennomsnittsintekten per kunde falt marginalt, kunne Englands tredje største mobiloperatør varte opp med pen vekst i omsetningen da selskapet la fra kvartalsresultatet mandag. Totalt økte omsetningen med 25 prosent til 534,5 millioner pund, hvilket bidro til å styrke bunnlinjen betraktelig.

Første halvår i fjor måtte Orange overfor sine eiere presentere et negativt driftsresultat på 39,9 millioner pund, mens resultatet som ble lagt fram mandag viste et driftsunderskudd på marginale 2,2 millioner pund.

Resultat før skatt bedret seg med 33 prosent til minus 49,1 millioner pund.

Oranges aggresive markedsføringsstrategi har vært en sterk bidragsyter til resultatforbedringen. Fra første halvår i fjor har markedsandelen i Storbritannia økt fra 13,3 prosent, til 15,1 prosent.

Total penetrasjon av mobiltelefoner i Storbritannia var 16 prosent per første halvår 1998. Det er ventet at denne i løpet av året vil stige til 20 prosent, og prognoser antar at 50 prosent penetrasjon vil bli nådd rundt år 2003-2004. Til sammenlikning er det beregnet at penetrasjonen av mobiltelefoner i den norske befolkning allerede idag ligger på rundt 40 prosent.

Til toppen