Bedring i Dagbladet.no - men må kutte

DB Medialab har forbedret resultatet med 19 millioner fra i fjor, men må likevel redusere antall årsverk med 25 prosent.

I sommer meldte DB Medialab at selskapet hadde bommet på budsjetteringen av mobile inntekter og måtte kutte mange prosjektstillinger knyttet til selskapet. I forbindelse med ferieavvikling og sommerferie ble det sendt ut e-post og tekstmeldinger til de ansatte med korte tidsfrister på tilbud om sluttpakker, noe redaksjonsklubben i Dagbladet.no reagerte kraftig på.

Les saken her:

I går kom den endelige meldingen om hva som skjer: Selskapet må kutte antall årsverk med 25 prosent i forhold til første halvår av 2002. De reduserte kostnadene vil få full effekt neste år.


Dette innebærer at selskapet vil sitte igjen med 25 ansatte og en mindre satsing på produktutvikling.

Likevel er selskapet på rett vei, ikke minst på grunn av at annonsemarkedet på nett er i ferd med å ta seg opp. Etter andre tertial (mai-august) er driftresultatet i selskapet på minus 8,3 millioner mot minus 19,7 millioner i samme periode i fjor. Resultatet før skatt er på minus 8,4 millioner kroner. På samme tid i fjor var det negative resultatet på hele 27,3 milioner kroner.

For hele fjor var det svært stygge tall for selskapet som sitter med en av Norges største nettaviser: Resultatet før skatt ble på minus 42.7 millioner kroner, og etter skatt, 31,1 millioner.

Les saken her:

I forhold til hovedkonkurrenten VG.no og de andre aviskonkurrentene, har Dagbladet.no relativt sett en sterkere posisjon enn moderavisen Dagbladet i sitt marked.


DB Medialab er også deleier i bl.a. Start Network ASA, e-handelsbedriften Teknopolis.no AS, helsetjenesten Doktor Online og reiseselskapet Zolong. Slik presenterer DB Medialab selv sine eierforhold i andre selskaper.

Til toppen