TELEKOM

Beholder den ekte fasttelefonen

Telenor gir opp strategien om alt på IP.

Direktør for modernisering, Arne Quist Christensen har bedt Telenors leverandører foreslå løsninger som gjør det rimeligere å levere fasttelefon.
Direktør for modernisering, Arne Quist Christensen har bedt Telenors leverandører foreslå løsninger som gjør det rimeligere å levere fasttelefon. Bilde: Espen Zachariassen
12. jan. 2015 - 14:52

TRONDHEIM (digi.no): Telenor har bestemt seg for å droppe planene om å kutte ut den tradisjonelle analoge fasttelefonen.

Årsaken er at det blir for kostbart å levere telefon på bredbånd eller mobil løsning over hele landet.

I 2011 varslet Telenor at den ordinære fasttelefonen ville bli byttet ut med mobil- eller bredbåndsbasert telefoni innen utgangen av 2017.

Koster for mye
Forutsetningen var blant annet at det var butikk i å legge alt over på IP.

– Etter et pilotprosjekt i Modalen i Hordaland, har vi konkludert med at dette blir for kostbart, sier moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen hos Telenor Norge.

Ideen var at den ordinære analoge telefonitjenesten, kalt PSTN (Public switched telephone network) eller POTS (Plain old/ordinary telephone service), i stedet skulle baseres på bredbånd og helst på fiber.

DYRT: Telenor har funnet ut at det blir såpass kostbart å digitalisere linjene helt frem til hver abonnent, at den tradisjonelle fasttelefonen får leve videre. <i>Bilde: Colourbox</i>
DYRT: Telenor har funnet ut at det blir såpass kostbart å digitalisere linjene helt frem til hver abonnent, at den tradisjonelle fasttelefonen får leve videre. Bilde: Colourbox

Imidlertid viste piloten at det ikke blir butikk å sørge for godt nok bredbånd eller mobile forbindelser til områder hvor det bor få mennesker.

– Derfor kommer Telenor fremdeles til å levere ordinær fasttelefon, sier Christensen.

Bekymringer
Mange bekymringsmeldinger medvirket til beslutningen.

De handler blant annet om alarmtjenester som kun fungerer på analoge linjer og som må bygge om for å fungere på IP.

Slike ombygginger fungerer ikke nødvendigvis som planlagt.

Les mer: Alarmen svikter nå de analoge linjene kuttes

Og det har ikke manglet på klager fra folk som ønsker å beholde fasttelefonen som den er.

Men det kan bli dyrt for Telenor å bare gi opp moderniseringsplanene.

Dagens 150 analoge sentraler er beregnet på 2,5 millioner kunder, mens det bare er 700.000 slike kunder igjen. Men driftskostnadene er omtrent de samme, som for eksempel strømregningene.

Analogt kort
Derfor leter Telenor etter løsninger som gjør distribusjon av fasttelefonen rimeligere.

Ett alternativ som kan være å koble den til nærmeste bredbåndsnode, såkalt DSLAM.

– Vi har spurt våre leverandører om de kan ha slike løsninger, der vi setter inn et slags telefonikort i DSLAM-en og gir brukerne analog telefonlinje på den måten, sier moderniseringsdirektøren.

All telefontrafikk blir allerede kjørt digitalt over bredbånd i Telenors kjernenett, men med den ønskede nye løsningen kan det digitale signalet flyttes enda nærmere hver abonnent.

Verktøykasse
Leverandørene er bedt om å se på tre alternativer:

  • Løsning for å levere analog fasttelefoni fra bredbåndssentralen.
  • Overflytting av fasttelefonien til andre løsninger, som bredbånd eller mobil.
  • Forlenget support på PSTN-utstyret utover 2017.

På den måten satser Telenor på å ha en verktøykasse med ulike løsninger for ulike utfordringer landet rundt. Verktøykassen skal etter planen være klar før sommeren.

– Hva skjer hvis dere ikke kan koble den analoge fasttelefonen til bredbåndsnodene?

– Da blir vi sittende med høye kostnader på dagens gamle sentraler, med fare for å gå tom for reservedeler, kompetanse og support, svarer Arne Quist Christensen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra