(Bilde: Robert Galbraith/Reuters/SCANPIX)

Beholder jerngrepet

Men Zuckerberg og Facebook har nok av utfordringer.

Onsdag kveld ble det offisielt at Facebook i løpet av våren vil gå på børs. Ved å hente inn 5 milliarder dollar vil selskapet forsøke å få en markedsverdi på opp mot 100 milliarder dollar, over 590 milliarder norske kroner.

Som største aksjonær finner vi 27 år gamle Mark Zuckerberg, som startet Facebook som et prosjekt da han studerte på Harvard i 2004. De siste par årene har det imidlertid utviklet seg til å bli et monster i det internasjonale mediemarkedet.

De har gått forbi Yahoo som den største aktøren på bannerannonser i USA og omsatte i fjor for 3,7 milliarder dollar – hovedsakelig annonser. I 2010 omsatte selskapet for 1,9 milliarder mens selskapet året før hadde inntekter 777 millioner dollar.

Zuckerberg har klart å beholde eierskapet til 28 prosent av aksjene, men har i tillegg avtaler med andre aksjonærer som gjør at han kan stemme for til sammen 56 prosent av aksjene i selskapet. Det gjør at han har full kontroll med retningen selskapet tar. Andre aksjonærer har ikke en sjanse å kaste han ut av selskapet.

I prospektet, som du kan lese i sin helhet her, skriver Facebook selv at Zuckerberg vil kontrollere alle saker som blir fremlagt for generalforsamlingen og selskapets ledelse, og avgjøre den overordnede retningen for selskapet. Dette strider i mot alle prinsipper for god selskapsledelse, som slår fast at en aksje skal tilsvare en stemme. For Facebook vil det kunne bety at noen investorer velger å holde seg vekke fra selskapet, men interessen for aksjene har vært så stor at det neppe blir et problem.

I prospektet, som Facebook onsdag kveld sendte amerikanske børsmyndigheter, må de viktigste risikoene fremkomme.

På toppen av listen av risiko har Facebook ført opp at brukere i større grad ser til konkurrerende tjenester, og bruker mindre tid på Facebook. Men også at selskapet ikke klarer å komme opp med tiltalende og engasjerende tjenester, blir sett på som en viktig risikofaktor.

Veksten i mobilbruk er også et problem for selskapet. Grunnen er at de ikke har like gode annonseringsmuligheter på mobile plattformer som på nettsidene.

– Vi forventer at bruken av våre mobile tjenester vil øke mer enn vår samlede vekst for overskuelig fremtid, skriver Facebook og fortsetter: - Vi har per i dag ingen betydelig omsetning fra bruken av Facebooks mobile tjenester, og vår evne til å få det til er så langt ikke bevist, slår selskapet fast.

Facebook peker også på at deres virksomhet er gjenstand for kompleks lovgivning, både i hjemmemarkedet USA og ellers i verden. Endringer i lovverk, særlig knyttet til personvern og beskyttelse av data, vil kunne få store konsekvenser for selskapets lønnsomhet, og i hvor stor grad brukeren synes tjenesten er god.

Men selskapet har også en annen stor utfordring som må knekkes for å opprettholde den enorme veksten som er forventet. Kina. Det kinesiske markedet er enormt, men Facebook er så langt ikke tillatt. Sosiale medier er imidlertid ikke noe nytt i det som vokser frem til å bli verdens største Internett-marked. Det er flere børsnoterte sosiale medieselskaper enn i hele vesten til sammen.

Kina blir bare nevnt ni steder i det omfattende prospektet, der det kommer frem at en lansering i Kina er problematisk.

– Vi fortsetter å evaluere det kinesiske markedet. Men dette markedet har store juridiske og regulatoriske kompleksiteter som så langt har hindret oss i å gå inn i markedet. Dersom vi mislykkes i å lansere eller drive vår virksomhet i internasjonale markeder på en god måte, vil vår virksomhet rammes, skriver selskapet.

    Les også:

Til toppen