I 12 år har Olav Folkestad ledet konsulentselskapet Bekk med stor suksess. I et lengre intervju med digi.no forteller han om de endringene som har vært blant kundene siden starten - og hva som vil bli viktig fremover. (Bilde: Per Ervland)

Bekk-sjefen snakker ut

– Nå er det mer spennende enn under dotcom-tiden.

For 12 år siden, bare dager før Nasdaq-indeksen begynte på stupet og mens dotcom-feberen var på sitt aller heteste, bestemte en gjeng med Olav Folkestad og Erik Moe-Helgesen i spissen, seg for å starte Bekk.

Målet var å skape det beste konsulentselskapet i bransjen med utgangspunkt i sterke teknologer, forretningseksperter og designere.

Bekk består av tre enheter: Forretningsrådgivning, teknologi og utvikling, samt interaksjonsrådgivning. Alt er sentrert rundt å tilgjengeliggjøre kundenes tjenester best mulig på digitale flater slik at brukerne får best mulige selvbetjeningsløsninger.

I dag eies selskapet av Evry, har tre hundre ansatte og har vært utsolgt så langt i år. I 2011 omsatte de for 365 millioner kroner og hadde 45 millioner kroner i resultat. Til sammenligning omsatte Evry i 2011 for nesten 13 milliarder og satt igjen med 354 millioner når alt var betalt. Helt fra starten gikk Bekk meget godt.

– Nei, vi kunne ikke startet på et bedre tidspunkt, sier Bekks gründer og adm. direktør Olav Folkestad når digi.no spør om han ville valgt et annet tidspunkt å starte opp.

Han har invitert digi.no til selskapets lokaler på Skur 39 ved Oslo Havn. Det er forresten bare delvis sant: Vi inviterte oss selv for å se tilbake på de siste 12 årene og kanskje litt fremover, med det konsulentmiljøet som har vært mest toneangivende i både offentlig og privat sektor siden boblen sprakk.

Barn av dotcom?

– Før dotcom-boblen sprakk var det jo nok å ha lest noen bøker om internett for å komme inn på styrerommene. Men selv om det var mange vidløftige planer og enormt med investorpenger som gikk inn i luft, så er jo sannheten at mye av det vi har jobbet med de siste 12 årene kom fra denne tiden, forteller Folkestad som utdyper:

– Internett forsvant ikke med boblen. Bedrifter som så at de kunne ta i bruk internett for å forenkle, effektivisere og forbedre hvordan de kommuniserte og forholdt seg til kunden, var så vidt i gang. Banker gikk fra filialer til nettbanker og så videre og så videre. Men det handlet ikke om internett som selvstendig teknologi. Det handlet om å ta alle kjernesystemer og de bakenforliggende systemene i de ulike virksomhetene og tilgjengeliggjøre de på nettet.

Det var dette markedet Bekk ville ta og som de har blitt en betydelig aktør i.

– Nettet gikk fra å være noe informasjonsavdelingen syslet med, til å bli kritiske og komplekse systemer. Vi måtte lage minst like gode, eller bedre, systemer enn de eksisterende, sier Folkestad som fra starten av har rekruttert teknologer, siviløkonomer og designere med gode resultater – og satt dem til å løse stadig mer komplekse oppgaver.

– I dag er vi et av de aller største systemutviklingsmiljøene i Norge med 200 utviklere, og vi har vært førende innen introduksjonen av smidig utvikling i Norge, legger Folkestad til.

Olav Folkestad har ledet konsulentselskapet Bekk, som lenge har vært en av de mest lønnsomme i bransjen, siden 2000. Men de 12 neste årene blir mer spennende enn de foregående 12, mener gründeren som solgte seg ut til Evry i 2007.
Olav Folkestad har ledet konsulentselskapet Bekk, som lenge har vært en av de mest lønnsomme i bransjen, siden 2000. Men de 12 neste årene blir mer spennende enn de foregående 12, mener gründeren som solgte seg ut til Evry i 2007.

«Here we go again»

Nå er historien fra dotcom-tiden i ferd med å gjenta seg. Bedrifter som så vidt har begynt å se på mulighetene som finnes på mobile plattformer - på samme måte som de jobbet med hjemmesider ved årtusenskiftet.

– Det er litt «here we go again». Det er en voldsom innovasjonstakt, men så skal all denne moroa begynne å arbeide i sammenheng og da blir det litt mer avansert. Det å bare lage en enkel app, et enkelt spill, eller en reklameapp, gjorde man i fjor, sier Folkestad som tillegger at det nå er kundene mer interessert i å lage nyttige apper, og da blir det fort mer komplekst.

Det er kostbart å lage en «native app» for kunder som skal nå alle brukere, da man må skrive en app for hver de tre ulike plattformer (iOS, Andorid og Win8). I tillegg kommer nettbrett og ulike skjermstørrelser som gjøre det enda mer komplekst. Her vil fremtvinges innovasjon og nye måter å gjøre ting på.

– Vår erfaring tilsier at hybrid-løsninger med HTML 5 og «Responsive Design» blir mer og mer viktig, sier Bekk-sjefen.

– Toppsjefen må ta ansvaret

I de 12 årene har kundene også endret seg. Da de startet opp var det uten å hente oppdrag fra offentlige anbud. I dag står dette for i underkant av halvparten av selskapets omsetning. Oppmerksomheten og viktigheten av nettbaserte tjenester og IT har økt dramatisk.

– Det har vært veldig interessant å se på hvordan bedriftene har tatt denne utfordringen. I starten var det veldig preget av «Ja, dette må vi bare gjøre!» og det var stort sett informasjonsavdelingene som jobbet med internett. Så ble det fokus på å få tjenester på nett. For å henge med måtte selskapene eksponere sine kjernesystemer. Men det var da veldig varierende hvor mye IT-avdelingene i de ulike selskapene var med. I noen organisasjoner var det IT-avdelingen og IT-direktøren som presset på. Andre ganger holdt disse igjen. Nå er det en mer moden tilnærming.

– Det koker jo ned til at det er bedriften som må ta fatt i dette: Toppsjefen og forretningsledelse. Men vi ser fremdeles at dette er utfordrende for en rekke bedrifter fordi det fort blir for mange involverte og veldig mye koordinering internt, sier Folkestad.

Fremdeles gap mellom IT og forretning

I IT-bransjen har man skilt en del mellom forretningsfolk og IT-folk. Det er tross alt forretningsfolkene som sitter i styrer og ledelse og dermed har makten i selskapene. Men Folkestad er ikke spesielt imponert over hvordan forretningsfolkene og IT-folkene har forent seg.

– På forretningssiden har man blitt langt mer IT-kyndig og interessert. Der er mye mer forståelse for løsningene som skal lages nå enn for 12 år siden. Tilsvarende har IT-sjefen blitt mer forretningsorientert, og mer opptatt av ikke bare «å drive maskineriet», som før slukte tiden, sier Folkestad som imidlertid konstaterer at IT-funksjonen veldig ofte er ute av konsernledelsen.

– Men det er blitt en veldig viktig rolle, men da i en innkjøpsfunksjon ettersom mange sourcer tjenester innen ulike områder. Mye av utviklingen av nye IT-løsninger skjer nå i forretningsenhetene i bedriftene, sier Folkestad som mener at IT-ressursene må bidra til at bedriftene får ordentlige diskusjoner på hva som er smart å gjøre, men på forretningssidens premisser.

– Men jeg er egentlig skuffet over at vi ikke har kommet enda lengre der, at IT og forretning ikke jobber bedre sammen. Det gapet bremser både tempo og kvalitet på IT-løsningene, sier Folkestad.

– Mobilen vil endre alt

Omtrent midtveis i intervjuet bekjenner Folkestad at de siste 12 årene egentlig har vært ganske kjedelige. Hvorfor? Jo – man har «bare» implementert de beste tankene fra dotcom-tiden.

– Vi har fått funksjonelle nettbanker, du kan kjøpe masse tjenester og produkter på nettet. OK, så tok omveltningene lengre tid enn man da trodde. Det tok ti år, ikke to. Men nå er det spennende igjen, fastslår Folkestad og forklarer:

– Mobil kommer til å endre hvordan vi tenker og konsumerer datatjenester. Og det kommer til å påvirke pc, Mac og desktop. Dette ser vi i utviklingen på Windows 8, på Lion og andre. Trenden er helt klar. Google har sagt noe vi er veldig enige i: Man må tenke mobilen først når man skal lage løsninger.

– Det andre som skjer er at det kommer en helt annen generasjon ut i arbeidslivet som, dessverre kanskje, har brukt enormt med tid på å spille. Disse forventer responstider, navigasjonsmuligheter og er åpne for å jobbe i helt andre konseptuelle modeller, enn vi som spilte Pong er vant med. Det er utenkelig at det ikke kommer til å påvirke hvordan løsninger vil se ut og fungere, sier Folkestad.

Svettet i 2002

Folkestad er svært entusiastisk når han forklarer om trender og hvordan Bekk er posisjonert i markedet. Det er få pauser og tankerekkene er lange. Men på ett punkt klarer vi å få han til tenke lenge uten å si noe. Spørsmålet er: «Hva har vært den største nedturen i Bekk sin historie?»

– Hm... Nei, vi har jo ikke hatt noen smeller..., sier gründeren nølende mens han tenker godt etter.

– Det er ikke langt fra sannheten at det har vært en lang opptur. Men da jeg var mest svett var ikke under finanskrisen. Det var i 2002, sier Folkestad og forteller:

– Da stoppet alt opp. Kunder la prosjekter på is og ingen turte å gjøre noe. I IT-bransjen var det oppsigelser og permitteringer. I Bekk var det også stille. Konsulentbransjen blir tungt rammet når slikt skjer, og man har i realiteten to valg: Si opp ansatte eller skaffe kunder. Det første alternativet kan være svært skadelig for et selskap som utelukkende lever av hoder og kompetanse. Det siste alternativet er lettere sagt enn gjort når budsjettene kuttes.

– Vi valgte det siste, selv om det kostet. Vi måtte jobbe intenst, men klarte det. Vi unngikk å permittere eller si opp noen. I stedet løp vi etter alt det vi kunne av oppdrag. I denne perioden doblet vi faktisk antall kunder, sier Folkestad.

Den kraftige nedturen i norsk og internasjonal økonomi i 2002 skapte med det et solid grunnlag for fremtidig vekst. Også fordi en rekke av konkurrentene hadde sagt opp ansatte og at kundene var misfornøyde som en konsekvens av hardt pressede konsulenter.

Timeprisen samme som i 2000

I 2007 ble Bekk solgt til Ergogroup, i dag kjent som Evry. De betalte 284 millioner kroner for 72 prosent av aksjene. I dag eier Evry alle aksjene. Men Folkestad & Co. har hele tiden klart å levere svært gode resultater, og Bekk-gjengen har fått lov å holde på som de vil.

– Vi har fått lov til å opptre helt fritt i markedet, med det tempoet vi liker, sier Folkestad. Selv om de har vokst kraftig er ikke det noe mål i seg selv.

– Men som alle konsulentselskaper må vi hele tiden ha en viss vekst.

Det største problemet i bransjen Bekk opererer innenfor, mener Folkestad, er imidlertid prispresset på timene. Det er nemlig timer konsulentselskapene selger når alt kommer til alt. Timer med smarte hoder.

– Timeprisen går raskt ned i dårlige tider, men det tar langt tid å få den opp igjen. Timeprisene på toppen av dotcom-bølgen i år 2000 var de samme som i dag. Dessuten er det svært lite forskjell på timeprisen for en junior og en senior. Samtidig har jo ikke akkurat lønningene stått stille, men faktisk doblet seg siden 2000, sier Folkestad.

Folkestad har ingen god forklaring på hvorfor timeprisene ikke har beveget seg i takt med lønningene, men kan ikke fri seg fra å rette et lite stikk til konkurrentene:

– Det er nok ofte en skjevfordeling mellom de som har mye å gjøre og de som har lite å gjøre. Av de som har mye ledig kapasitet er det dessverre ofte noen som dumper prisen, sier Folkestad.

    Les også:

Til toppen