Microsofts e-posttjeneste og Gmail-konkurrent, Outlook.com, hadde store problemer forrige uke.

Beklager nedetid

Store problemer for Outlook.com.

De ansvarlige for Microsofts skytjenester, som Skydrive og Outlook.com, hadde en tøff avslutning på forrige uke. Lørdag måtte selskapet ut å beklage at de i de foregående tre dagene hadde opplevd delvis nedetid for en rekke brukere.

På sine status-sider skriver selskapet lørdag at de har fått opp alle kontoene og at de har innført endringer for å gjøre tjeneste mer driftssikre for fremtiden.

Årsaken var et caching-problem i Exchange ActiveSyn. Feilen sørget for at enheter som synkroniserer mot denne tjenesten fikk en feilmelding, som fikk den til å uavbrutt forsøke å koble til tjenesten på nytt.

– Dette resulterte i en overflod av trafikk som våre tjenester ikke klarte å håndtere skikkelig, med den effekt at våre brukere ikke fikk koblet seg opp til sin Outlook.com epost og ikke kunne dele sine SkyDrive-filer via e-post. For å stabilisere e-post-tjenesten så blokkerte vi midlertidig tilgangen via Exchange Activesync, skriver selskapet.

Dette ble gjort tidlig da problemet ble kjent onsdag, men en betydelig backlog av feil sørget for at tjenestene ikke var 100 prosent oppe før tidlig lørdag.

Til toppen