Bekrefter Androids suverene framgang

Tok fjortengangeren i et marked som bare doblet seg, ifølge Gartner.

Litt på etterskudd sammenliknet med konkurrentene Canalys, IDC og Strategy Analytics, har nå Gartner publisert sine overslag over det globale salget av mobiltelefoner og avanserte mobiltelefoner i tredje kvartal.

Hovedtrekkene er de samme: Apple har tapt andreplassen innen plattformer for avanserte mobiltelefoner til Android, men har samtidig erobret fjerdeplassen i oversikten over verdens mest solgte mobiltelefoner uavhengig av type.

De globale leveransene av avanserte mobiltelefoner økte med 96 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Apple økte med «bare» 91,5 prosent, og tapte følgelig markedsandeler.

Det ble i tredje kvartal i år levert over 20 millioner Android-telefoner, mer enn fjorten ganger så mange som for et år siden.

Avanserte mobiltelefoner utgjør nå over 19 prosent av det samlede globale salget av mobiltelefoner, mot 13 prosent for et år siden.

Innen plattformer for avanserte mobiltelefoner er det ellers å bemerke at Symbian taper markedsandeler med en vekst på 61 prosent, mens markedsandelen til Windows Mobile er redusert fra 7,9 prosent til 2,8 prosent. Andelen ventes å ta seg opp etter hvert som Windows Phone 7-mobiler kommer i salg. Også Linux-baserte mobiltelefoner er vesentlig mindre i vinden enn for et år siden. RIM, selskapet bak Blackberry, opplever at markedsandelen er redusert fra 21 prosent til 15 prosent, trass i en vekst på 40 prosent.

Gartners oversikt over alle typer mobiltelefoner viser de ti mest solgte merkene, i motsetning til IDC og Strategy Analytics som bare oppgir de fem mest solgte. Tre merker har en absolutt nedgang det siste året, i et marked som vokste med 35 prosent: LG er ned 14 prosent, Sony Ericsson er ned 23 prosent og Motorola er ned 36 prosent. Størst prosentvis framgang har HTC som øker med over 140 prosent og nå ligger et halvt prosentpoeng bak Motorola i global markedsandel.

Et interessant trekk ved utviklingen innen mobiltelefoner generelt, er den sterke veksten i kategorien «andre». Hver tredje mobiltelefon som selges verden over bærer et annet merke enn et av dem på ti på topp-listen, mot hver sjette for et år siden.

En annen måte å beskrive dette på, er å konstatere at det i tredje kvartal 2010 ble solgt over 108 millioner flere mobiltelefoner enn i tredje kvartal 2009. Økningen i antall solgte i kategorien «andre» er 88 millioner. Over 80 prosent av økningen i det samlede globale mobiltelefonsalget går altså til det man kan kalle «ikke-etablert merkevare».

Ifølge Gartner er dette vesentlig såkalte kinesiske «hvitboksprodusenter» som ikke lenger begrenser seg til hjemmemarkedet, men har etablert seg i India, Russland, Afrika og Latin-Amerika. Gartner-analytiker Carolina Milanesi sier dette fenomenet vil være enda mer framtredende i fjerde kvartal, og at det vil være et betydelig marked for 2G-enheter i overskuelig framtid.

    Les også:

Til toppen