Belaster nettet med én milliard annonsevisninger daglig

DoubleClick bekrefter at de fortsetter sin satsing på DART-teknologien trass i fusjonen med NetGravity. Nå melder selskapet at systemet har brutt milliard-grensen på visninger av nettannonser i løpet av én dag,

Dynamic Advertising Reporting and Targeting, bedre kjent som DART, er det mest brukte annonsestyringssystemet på Internett. Nylig fikk det amerikanske annonseselskapet DoubleClick innvilget patent på systemet, og DoubleClick-ledelsen har ved flere anledninger uttalt at de vil fortsette sin satsing på løsningen.

Les om det i digi.no:


- Vi har utviklet en infrastruktur i verdensklassen - designet for å tilby det mest effektive og fullstendige annonseleveringssystemet, skryter DoubleClick-sjef Kevin Ryan i en pressemelding. I dag kom meldingen om at de nå sender én milliard visninger daglig gjennom annonsenettverket.

Fem milliarder annonsevisninger passerer over weben i uka på grunn av DoubleClick, og det blir en drastisk økning på totalvisningene fra hele september da det gikk 17 milliarder visninger via nettverket.

Det er over 10.000 tjenester som benytter DART-systemet på global basis. DoubleClick Norge opplyser til digi.no at det finnes drøyt 100 norske DART-kunder.

Jan Grønbech & Co har imidlertid fokusert på salgsnettverket de stiller til disposisjon og fronter ikke teknologien i DART-systemet i det norske markedet. Teknisk sett har SOLs NetGravity-senter dominert i Norge til nå, men nå blir begge systemene levert av den samme tilbyderen.

Spørsmålene, som ble stilt i forbindelse med fusjonen tidligere i år, var om oppkjøpet av NetGravity ble gjort for å legge ned DART som begynte å bli et gammelt system. Eventuelt at det var et fientilig oppkjøp for å utradere NetGravitys annonsepakker.

Dette ble kontant avvist av DoubleClick-ledelsen.

- Fusjonen med NetGravity gjør det mulig å tilby to distinkte annonseløsninger til publisister og annonsører, sa styreformann i DoubleClick, Kevin O'Connor, i en pressemelding da fusjonsforhandlingen var avsluttet i slutten av oktober.

Les saken her:


O'Connor mente at de to selskapene, sammen med den målrettede databaseteknologien til Abacus Direct, var dynamitt.

- Det gjør det mulig for DoubleClick å tilby levering av det riktige budskapet til riktig forbruker til rett tid, hevdet han.

Imidlertid vil DoubleClick i Norge ha liten glede av Abacus-systemet så lenge DM-prinsippene til selskapet kan være i strid med personvernloven her til lands.

Les:


NetGravity-oppkjøpet vil imidlertid ha større konsekvenser for Norge. Selskapet er først og fremst et programvareselskap som lisensierer ut annonseverktøy til nettverk og nettsteder som vil sette det opp i sine lokale markeder. I Norge er det SOL og etter hvert SOL System som har tatt på seg ansvaret med å kjøre annonser på vegne av nettsteder i Norge.

DART-systemet til DoubleClick består derimot av et sentralisert system der DoubleClick selv står for driftingen og har et utvalg av sentraler rundt omkring på kloden for å betjene sine kunder.

Sjefen for den internasjonale virksomheten i DoubleClick, Barry Salzman, sa under seminaret Internett Norge tidligere i år at oppkjøpet av NetGravity også var gjort av markedsmessige hensyn.

NetGravity er sterke med sin teknologi og nettverk både i Europa og Asia, sa han og mente de to selskapene ville utfylle hverandre godt. Salzman avviste imidlertid at innvilgelsen av patentet på DART ville føre til at DoubleClick ville slenge søksmål etter konkurrenter (som blant annet AdForce eller FlyCast). Amerikansk IT-media har hevdet at DoubleClick blant annet har gjort dette for å hindre konkurrentene i å benytte seg av sine annonsestyrings-teknologier.

Til toppen