Bellboy begrenser sitt patentkrav

Bellboy mener ikke lenger at alle som driver med Internett- og mobilhandel må betale dem patentavgift. Mandag åpnet rettssaken som er prøvestenen i kravet.

28. september 1999 kunne digi.no avsløre at Kristiansand-selskapet Bellboy hadde skaffet seg et patent selskapet mente dekket det meste av handel over både Internett og telefon.

- Patentet vårt har vært en vel bevart hemmelighet, nå skal vi gjøre den kjent. De fleste mennesker blir ganske sjokkert når de forstår hva dette er. Du skal være flink hvis du skal drive handel på Internett og greie å unngå Bellboy-patentet, sier Bellboy-sjef Rolf Wilhelmsen til digi.no den gangen.

Les også

Responsen lot ikke vente på seg: Den norske Internett- og telebransjen samlet seg mot Wilhelmsen, både mentalt og mer konkret gjennom bransjeforeningen IKT Norge. Mange ristet på hodet og påpekte at sanntids-bestillinger over data eller telelinjer hadde vært gjennomført lenge får Bellboy søkte om patent.


Etter lange utsettelser, skal nå Bellboy få testet sitt krav. Selskapet har saksøkt Filmweb, et selskap som selger kinobilletter over mobiltelefon, som en prøve. Kravet er fem prosent av billettprisen. Rettssaken startet på mandag og vil vare i fire dager. Det vil så ta noen uker før dommeren offentliggjør en avgjørelse. Mye tyder på at det uansett utfall ligger an til en anke.

Nylig gikk Superoffice-gründeen Une Amundsen inn på eiersiden og kanskje viktigere, med rådgivning.

- Jeg mener Bellboy kom ut litt skjevt når man kommuniserte at patentet var så bredt. Patentet dekker ikke all handel over Internett og telefoni. Det omfatter bare billettbestilling der man teller ned et antall plasser/muligher for eksempel i en kinosal eller et fly, sier Amundsen til digi.no.

Bellboy planlegger derfor bare å rette krav mot bedrifter som har slike systemer og antall bedrifter som selskapet truer er dramatisk redusert. Hvorvidt SAS for eksempel har et slikt nedtellings-system, er svært uklart. Amundsen vil ikke gi eksempler på hvilke andre bedrifter Bellboy vil saksøke dersom man vinner frem mot Filmweb.

Amundsen forteller at han har investert rundt én million kroner i Bellboy. - Dette kan bli en norsk IT-suksess som mange burde glede seg over, mener Amundsen.

Til toppen