Bellboy vil kreve penger i England og USA

Bellboy har et patent på online bestilling, men norske selskaper kan slappe av. Nå jaktes det i utlandet.

Høsten 1999 kunne digi.no avsløre at Kristiansand-selskapet Bellboy hadde fått innvilget patent på handel over Internett og telefon. Bellboy hadde søkt om norsk og europeisk patent allerede i 1993 på hva selskapet hevder er store deler av all handel over Internett og telefon.

Bellboy saksøkte - som en prøvesak - kinobillett-selskapet Filmweb for brudd på patentet og krevet lisenspenger. Bellboy fikk nei i byretten, men Filmweb inngikk så et forlik i september i fjor. Bellboy fortalte at man nå skulle saksøke en rekke andre norske selskaper som drev med netthandel, men det har blitt stille.

digi.no tok derfor kontakt med Bellboy-gründer Rolf Wilhelmsen og spurte hvorfor det var blitt stillle. Forklaringen er slettes ikke at Bellboy har gitt seg, men foreløpig kan altså andre norske selskaper slappe av.

- Vi har brukt tiden og pengene på å jobbe med advokater i London og USA, forteller Wilhelmsen til digi.no. Målet er å avkreve engelske og amerikanske selskaper som driver med bestilling av billetter for lisensavgifter.

Bellboy-gründeren forteller at det store London-basert advokatkontoret Wilmer, Cutler, Pickering, Hale and Dorr har vurdert Bellboys patent og muligheter før de sa ja.

- Slike selskaper vurderer sine kunder nøye. Selv om de får betalt, vil de ikke bruke tid på saker de tror de vil tape. Advokatselskapet har sagt ja og har skrevet en 30 siders vurderinger som er meget postivit for oss, forteller Wilhelmsen.

Wilhelmsen forteller at Bellboy nå arbeider med å hente inn penger.

- Utenlandske advokater er svindyre, men de jobber mer effektivt fordi de jevnlig har slike patentsaker. I England har man også egne dommere som bare steller med patentrett, noe som øker våre sjanser, mener han.

Bellboy fokuserer nå på kjernen i patetent, online bestilling av billetter. Wilhelmsen mener at patentet også dekker vanlig netthandel, men han må prioritere.

- Tiden løper og vi har begrenset med ressurser. Vi har derfor valgt å jobbe mot større aktører i utlandet enn å jobbe videre mot norske selskaper, sier han til digi.no.

Samtidig mener han at tiden jobber for Bellboy.

- Bruken av bestilling over nettet, for eksempel kinobilletter, har tatt av i Europa og USA, noe som er positivt for oss, mener han.

Han kjenner ikke til hvor mye penger Bellboy skal hente inn, men avviser at det Superoffice-sjef Une Amundsen skal bidra med mer penger.

- Det finnes mer interessante personer, sier Wilhelmesen og forteller at man er i samtaler med både folk i utlandet og Norge.

Det skal skje noe i 2005

Til toppen