Bellboy vil ta godt betalt for ehandelspatent

Bellboy-sjef Rolf Wilhelmsen antyder at han vil ta skikkelig betalt fra alle som driver med Internett-handel.

Kristiansand-selskapet Bellboy International har skapt furore i norsk og europeisk Internett-bransje fordi selskapet har fått innvilget et patent som dekker bestilling og kjøp over datanettverk og telefon. Dette avslørte digitoday.no i september i fjor. Dermed sitter Bellboy på et patent på Internett-handel og nå vil selskapet ha penger av store deler av Internett-bransjen.

Selskapet har valgt ut Filmweb og deres partner KPN Qwest som en prøvesak. Allerede i 1998 tok Bellboy den første kontakten med Filmweb, men selskapet som selger kinobilletter over mobilttelefon nekter og nå går det mot rettssak.

Vinner Bellboy denne saken, vil de gå løs på store deler av Internett-bransjen, både her i Norge og i Europa. Selskapet har egentlig vunnet første juridiske runde, og det mot en stor og mektig aktør.

- Vi søkte om patent allerede i september 1993, men fikk det ikke godkjent før i mai 1998 fordi Telenor benektet vårt patentkrav. Vi og vårt patentkontor vant mot Telenors advokater, forteller Rolf Wilhelmsen til digitoday.no. digitoday.no fikk i går et møte med den ganske media-skye ledelsen i Bellboy, som består av daglig leder Rolf Wilhelmsen og styreformann Nicolay Jarlsby. digitoday.no stilte dem spørsmålet som store deler av Internett-bransjen lurer på: Hvis Bellboy vinner igjennom med sitt patentkrav mot Filmweb og andre, hva vil de egentlig kreve?


- Vi har satt noen tall på papiret, men vi vil ikke gå ut med dem nå. Vi tror en andel av overskudd fra de forskjellige tjenestene eller en fast avgift per transaksjon som det mest naturlige, sier Jarlsby til digitoday.no.

- Vi mener at bedrifter som Filmweb tjener godt på Internett-handel, blant annet fordi de tar seg ekstra betalt av kundene som bestiller over mobiltelefon. Det burde vært billigere, ikke dyrere. Vi mener det er rettferdig at vi får en del av dette overskuddet når selskapet bruker vårt patent, sier Wilhelmsen til digitoday.no.

- Hva snakker vi om - én krone eller et øre pr. transaksjon, ti prosent av overskuddet eller en promille, spør digitoday.no.

Wilhelmsen og Jarlsby vil ikke si noe, men fastholder at det vil de komme tilbake til temaet først når Filmweb innrømmer at de har brukt Bellboys patent i sin løsning.

I håp om å få en indikasjon på størrelsen av lisenskravene til Bellboy, spør digitoday.no derfor:
- Tror dere ikke mye av motstanden og de negative reaksjonene fra IT-bransjen skyldes at dere først krever at folk skal godta et sugerør ned i deres lommebok, og at dere deretter skal diskutere hvor bredt dette sugerøret er? Ville ikke dere vært redd for å bli fanget i slike forhandlinger?

- Jo, vi ser at det kan sees på denne måten. Men vi lover at vi ikke skal kvele motivasjonen for å drive butikk, er det eneste konklusjonen Jarlsby og Wilhelmsen vil gi digitoday.no.

Bellboy-ledelsen mener at de ikke har forsøkt å holde noe hemmelig, eller har ventet til mange har laget handelssystemer før de melder sine krav.

- Det er utviklerne som selv har ansvaret for å orientere seg om gjeldene patenter og rettigheter. Søknaden ble sendt inn i 1993 og vi mener vi har krav om kompensasjon for alle som har laget løsninger siden den gang, understreker Jarlsby.

Til toppen