Benekter at iPhone dankes ut av Android

Apple stiller seg tvilende til amerikansk undersøkelse.

Som digi.no skrev på tirsdag, presenterte analyseselskapet NPD denne uken en rapport hvor det går fram at det er flere amerikanske konsumenter som kjøpte en Android-basert mobil i første kvartal i år enn som kjøpte en iPhone.

Undersøkelsen er basert på webintervjuer med 150 000 personer i USA.

I en kommentar til Reuters avviser Apple at tallene i NPD-undersøkelsen kan stemme.

- Dette er en veldig begrenset rapport hvor 150 000 amerikanske konsumenter svarer på en nettbasert spørreundersøkelse og inkluderer ikke de mer enn 85 millioner iPhone- og iPod Touch-brukerne globalt, sier Natalie Harrison i Apple til Reuters.

Hun hevder at iPhone selger langt mer enn Android-baserte mobiler.

- Vi hadde et rekordkvartal med iPhone-salg som vokste med 131 prosent, og med vår nye iPhone OS 4.0-programvare som kommer til sommeren, ser vi ingen tegn på at konkurrentene henter innpå med det første, legger Harrison til.

Veksten som Harrison viser til, er i forhold til samme kvartal året før. Men også HTC og Motorola, som begge satser tungt på Android, mer enn fordoblet salget av smartmobiler i den samme perioden, ifølge en undersøkelse gjort av Canalys tidligere denne måneden.

Det er også verdt å merke seg at NPD har utført den samme undersøkelsen månedlig siden april 2005, uten at Apple har tidligere har protestert.

Kurvene fra NPD viser at iPhone (og iPod Touch) nådde en topp på omtrent 30 prosent av smartmobilsalget i tredje kvartal i fjor, etter at iPhone 3Gs kom i salg. Deretter synker andelen til noe lavere enn før lanseringen. Dette nivået opprettholdes også i første kvartal i år.

Markedsandelen til Android vokste på sin side kraftig fra tredje til fjerde kvartal i fjor, men noe langsommere i det neste kvartalet. I perioden har det kommet en rekke nye Android-baserte mobiler på markedet.

Det fleste analytikere mener at Android vil komme til å passere iPhone, men først om noen år. Det er verdt å legge merke til at de fleste slike analyser er basert på globale tall. Både iPhone og de første Android-baserte mobilene kom på det amerikanske markedet en god stund før de ble tilgjengelig i andre deler av verden.

Kanskje har den amerikanske iPhone-etterspørselen begynt å merke en viss slitasje, samtidig som at det amerikanske Android-markedet først nå virkelig begynner å bli modent. For i intervjuet med Reuters viser Harrison kun til Apples globale salgstall, selv om NPD-undersøkelsen dreier seg om det amerikanske markedet.

Inntil Apple og de andre mobilleverandørene offentliggjør nøyaktige salgstall for blant annet det amerikanske markedet, er det analyseselskapenes estimater man må forholde seg til.

    Les også:

Til toppen