Noen av Japans største teknologigiganter gir ansatte helt meningsløse arbeidsoppgaver slik at de skal «kjede seg ihjel».
Satt på støvloft
Det inkluderer veteraner med flere tiårs fartstid i bedrifter, hvor nedgangstidene eller endrede betingelser har gjort dem overflødige. De blir plassert i såkalte oidashibeya, løst oversatt til kjedsomhetsrom eller tvinge-ut-rommet.
Fenomenet blir nærmere omtalt i New York Times. I en reportasje beskriver de hvordan Shusaku Tani (51), som har jobbet for Sony i hele sitt voksne liv, nå forsøker å holde ut tilværelsen i en bedrift som forsøker å skvise ham ut.
Nekter å gå
De siste to årene har han vært plassert på kjede-seg-kontoret, der han og 40 andre ikke kan gjøre stort annet enn å surfe web, lese aviser og kikke på gamle skolebøker fra fordums ingeniørstudier. Før de går hjem leverer de rapport over dagens langtekkelige gjøremål.
– Jeg nekter å slutte. Selskaper burde ikke kunne gjøre dette. Det er umenneskelig, sier 51-åringen.
Utbredt metode
Ifølge New York Times er Sony slett ikke alene om ta i bruk lignende metoder. De viser til lokale japanske medier som oppgir at Panasonic, NEC, Toshiba og andre benytter seg av oidashibeya.
Det er et opplagt forsøk på å omgå et sterkt japansk stillingsvern, ved å beordre uønskede ansatte til så kjedelige eller skamfulle oppgaver at de til slutt gir opp og slutter frivillig.