Ber musikkbransjen avskaffe alt piratvern

Apple kritiseres selv for å låse brukerne inne, men nå ber Steve Jobs platebransjen om å kutte ut all rettighetskontroll.

Myndighetene i flere europeiske land, blant dem Norge, krever at Apple gjør om sitt system for rettighetskontroll – DRM for «digital rights management» – slik at musikk kjøp fra Apples nettbutikk iTunes også kan spilles på andre bærbare spillere enn Apples egen iPod.

Hittil har Apple vist til at de har bindende avtaler med musikkbransjens fire store – Universal, Sony BMG, Warner og EMI, som til sammen står for 70 prosent av musikkmarkedet i verden – og at de er bundet av kontrakten med disse til DRM-systemet de praktiserer i dag.

I en overraskende vending, publiserte Apple-sjef Steve Jobs i går et åpent brev, Thoughts on Music, der han sier at DRM har spilt fallitt og har ingen sjanse til å lykkes. Han ber de fire store bli med på å avskaffe DRM-systemer.

Jobs viser til at for overhode å kunne virke, er DRM-systemer nødt til å begrense hva slags apparater kopibeskyttet musikk kan spilles på. Systemene anvendt av Microsoft og Sony er følgelig begrenset til disse selskapenes egne spillere.

Brukernes forhold til DRM viser Jobs gjennom dette talleksemplet: Undersøkelser viser at den gjennomsnittlige iPod har bare 22 musikkspor som er kjøpt fra iTunes-butikken og vernet av Apples DRM-system FairPlay. Siden den gjennomsnittlige iPod har en kapasitet på 1000 spor, innebærer det at godt under tre prosent av brukernes musikk er styrt av DRM. 97 prosent er ubeskyttet, og kan følgelig uten videre kopieres til spillere fra andre produsenter.

Jobs peker på at musikkbransjen henter mesteparten av sin omsetning fra å selge musikk i en form som er totalt fri for DRM.

– I 2006, ble under to milliarder kopibeskyttet sanger solgt verden over av onlinebutikker, mens over 20 milliarder sanger ble solgt totalt ubeskyttet og uten DRM på CD-er fra musikkselskapene selv. Musikkselskapene selger en overveiende del av sin musikk uten DRM, og viser ingen tegn på å endre på dette, siden det aller meste av deres inntekter avhenger av at de selger CD-er som må passe til CD-spillere der det ikke finnes noen form for støtte til kopibeskyttelse, skriver Jobs.

Og han legger til:

– Hvis musikkselskapene selger over 90 prosent av sin musikk uten DRM, hva tjener de på at den siste lille prosentandelen tynges under salg av et DRM-system. Så vidt jeg ser, tjener de ikke på det overhode.

Jobs mener musikkbransjen har tre mulige alternativer i forhold til DRM.

De kan fortsette med dagens modell, der musikk solgt gjennom Apple bare kan spilles på iPod, musikk solgt gjennom Microsoft bare kan spilles på Zune, og der musikk solgt gjennom Sony bare kan spilles på Sony-spillere. Han mener dette alternativet er uholdbart i lengden.

Det andre alternativet er at Apple lisensierer sitt DRM-system FairPlay til nåværende og framtidige konkurrenter, slik at musikk fra Microsoft kan spilles på iPod, og musikk fra iTunes kan spilles på Zune. Han mener en slik løsning vil svekke DRM-systemet ytterligere, og at DRM-systemet uunngåelig vil bli knekket. Å stadig måtte tette hull etter hackere i et system som omfatter mange hundre millioner PC-er og spillere ser han på som en umulig utfordring. Dette alternativet er følgelig, ifølge Jobs, helt urealistisk: «DRM-systemer virker ikke, og vil kanskje aldri virke, i kampen mot piratkopiering.»

– Det tredje alternativet er helt å avskaffe DRM, konkluderer Jobs, og legger til: – Dette er klart det beste alternativet for brukerne, og Apple er rede til å gå inn for det.

Derfor ber Jobs de fire store i musikkbransjen trekke den samme uunngåelige slutningen, og kutte ut all rettighetskontroll.

Jobs peker på at mye av DRM-motstanden kommer fra Europa, og at 2,5 av de fire store musikkselskapene er europeiske. Universal eies i sin helhet av franske Vivendi, EMI er britisk, og Sony BMG er 50 prosent eiet av tyske Bertelsmann.

– Dersom de kan overbevises om å lisensiere sin musikk til Apple og andre, uten DRM, vil det skape en fullt ut samspilt markedsplass for musikk. Apple vil gå inn for dette med hele vårt hjerte.

    Les også:

Til toppen